خبرگزاری فارس- دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه خودرو گفت: بانک‌ها متاسفانه بخشنامه ۲۸ بهمن ۸۶ دولت در مورد اعتبارات اسنادی گشایش یافته و دریافت ارز به نرخ روز گشایش را اجرا نمی‌کنند.

محمدرضا نجفی‌منش با اشاره به این مطلب افزود: صنعت کشور با سه چالش عمده،‌ افزایش قیمت جهانی مواد اولیه، افزایش نرخ برابری ارز در برابر ریال و عدم پرداختی به موقع شرکت‌های دولتی به شرکت‌های خصوصی در قراردادهای منعقده روبه‌رو است. وی ادامه داد: قیمت یورو در مقابل ریال هر سال به طور میانگین ۷ درصد افزایش یافته است و شرکت‌های دولتی هم به شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد، پرداختی همراه با تأخیر ۴-۳ ماهه دارند. نجفی منش افزود: بانک‌ها در این شرایط سخت صنعت کشور، به صرافت افتاده و موقع تسلیم اسناد گشایش یافته یا هرگونه عملیات بانکی را منوط به تسویه حساب بدهی‌های شرکت می‌کنند، در ضمن بر اساس بخشنامه دولت، باید با نرخ زمان گشایش، اسناد پرداخت شود که از این کار طفره می‌روند. نجفی منش در ادامه گفت: بر اساس بخشنامه یاد شده دولت، بانک‌ها موظف هستند در مورد بازگشت تسهیلات ارزی گشایش اعتباری به نرخ روز گشایش دریافت کنند و اگر مابه التفاوت نوسان ارز دریافت کرده اند، اعلام کنند تا به عنوان مالیات شرکت‌ها منظور شود. دبیر انجمن خودروسازان قطعات خودرو در مورد اینکه عده‌ای به نام تولید، وام گرفته و در کارهای دیگر خرج می‌کنند، گفت: بانک‌ها به جای اینکه با تخلف‌کنندگان برخورد کنند، تسهیلات به تولیدکنندگان را محدود کرده‌اند که این امر مشکل‌ساز شده است.

نجفی منش افزود: نمونه عدم نظارت دولت همین بخشنامه است که قانون بوده و بخشنامه شده، ولی اجرا نمی‌شود. وی گفت: صنعتگران هم اکنون در فشار مالی به سر می‌برند، هم اکنون جنس‌های وارداتی برخی تولیدکنندگان در گمرک است، اسناد هم در بانک ولی اسناد را تحویل نمی دهند، لذا تولید از دو طرف تحت فشار قرار دارد. وی گفت: سرمایه بانکی تکافوی نیاز صنعت کشور را ندارد و حداقل باید ۳ برابر سرمایه‌های موجود بانکی افزایش یابد و پیشنهاد این است که دولت از محل حساب ذخیره ارزی این سرمایه را به صورت ارز در اختیار بانک‌ها قرار داده تا بتوان در معاملات بین‌المللی از آن استفاده کرد و اثر تورمی ناشی از تبدیل ارز به ریال را نداشته باشد.