گروه خودرو-در سال‌جاری تنها نیسان دیزلی با تیراژ محدود در شرکت سایپا به تولید خواهد رسید و از ورود خودروهای سبک دیزلی تا پایان سال جاری اطلاعی ندارم. مهرداد بذرپاش، مدیرعامل شرکت سایپا روز گذشته و در حاشیه مراسم افتتاح ۳۰ کارگاه مشترک کارگروه خودروسازان سایپا و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در حالی از ورود خودروهای سبک دیزلی به بازار اظهار بی‌اطلاعی کرد که هفته گذشته عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اعلام کرده بود که تا پایان سال‌جاری خودروهای سبک دیزلی با هدف کاهش مصرف سوخت و افزایش کارآیی و کاهش آلودگی هوا وارد بازار می‌شود.

این گفته کاظمی در حالی است که هنوز بسترسازی مناسبی برای تولید اینگونه خودروها در کشور فراهم نشده است به طوری که هم‌اکنون پالایشگاه‌های کشور قادر به تولید نفت گاز (گازوئیل) استاندارد نبوده و خودروسازی کشور نیز به دلیل عدم اطمینان از استقبال عمومی و همچنین نبود فرهنگ استفاده از این نوع خودروها تمایل چندانی به تولید خودروهای سواری دیزل در کشور ندارند.

از سوی دیگر وزرای کارگروه ستاد تبصره۱۳ رفع ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای سواری دیزلی را به تصویب رسانده‌اند. این در حالی است که هنوز معلوم نیست که آیا در ابتدا قرار است خودروسازها، خودروی دیزلی تولید کنند و بعد گازوئیل مرغوب وارد جایگاه‌ها شود یا اینکه در مرحله اول گازوئیل مرغوب در جایگاه تزریق شود و بعد خودروسازها با اطمینان خاطر خودروهای دیزلی تولید کنند.

نبود گازوئیل استاندارد در کشور موجب شده است که خودروسازها تولید خودروهای دیزلی را منوط به مشخص شدن زمان استانداردسازی گازوئیل دانسته و برنامه‌ریزی در خصوص تولید خودروهای دیزلی را به آن زمان موکول کنند.

بذرپاش در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص برنامه این شرکت برای تولید خودروهای دیزلی می‌گوید: در حال حاضر تنها تولید نیسان دیزلی در برنامه کاری شرکت سایپا قرار دارد و تولید خودروهای سواری در صورت حصول توافق میان سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و موسسه استاندارد درخصوص استانداردسازی گازوئیل حاصل خواهد شد.

به گفته بذرپاش در سال‌جاری شرکت سایپا، نیسان دیزلی را نیز با تیراژ محدود تولید خواهد کرد که این تیراژ محدود می‌تواند پاسخگوی وعده شرکت پخش و پالایش در خصوص واردات گازوئیل استاندارد باشد.

به گفته کارشناسان در حال حاضر میزان گوگرد نفت گاز تولیدی در ایران به میزان ۷۵۰ تا ۹۰۰ppm می‌رسد، اما گازوئیلی که در خودروهای سواری دنیا قابل استفاده است ۵۰ppm در هر گرم دارد.

بذرپاش در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای گازوئیلی در شرکت سایپا صورت گرفته یا خیر؟ می‌گوید: گازوئیل موجود در کشور دارای ppm بسیار بالایی است و هنوز هیچ سازمانی به ما تعهدی درخصوص تامین گازوئیل با ppm استاندارد نداده است، اما در صورتی که در این زمینه تعهدی داده شود برای تولید خودروهای دیزلی سرمایه‌گذاری سنگین صورت خواهد گرفت و برنامه‌ریزی تولید در این زمینه آغاز خواهد شد.

بذرپاش در ادامه می‌گوید: سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت چندی پیش اعلام کرد که گازوئیل مورد نیاز تا زمان رسیدن به تولید گازوئیل استاندارد در کشور از طریق واردات تامین خواهد شد، اما این سازمان هنوز حجم گازوئیل وارداتی را اعلام نکرده است که این امر موجب شده شرکت‌های خودروسازی از حجم واردات گازوئیل استاندارد به کشور بی‌اطلاع باشند و نتوانند در زمینه تولید خودروهای دیزلی در کشور برنامه‌ریزی کنند.