گروه خودرو- قرار بر تست سه ماهه بود، اما نزدیک به پنج ماه از قول و قرار‌های داده شده می‌گذرد، این در حالی است که هنوز خبری از شماره‌گذاری این کشنده پردردسر نیست.

سال گذشته کارگروه حمایت از تولید برای پایان دادن به اختلاف ایران خودرو دیزل و پلیس راهور ناجا در زمینه شماره‌گذاری کشنده فراز مصوب کرد که ۵۰۰ دستگاه از کشنده یاد شده شماره گذاری تا عملکرد آن مورد بررسی قرار گیرد. به گفته بهادر کاظمی معاون نظارت بر اجرای استاندارد و سیستم‌های کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، طی سه ماه تعیین شده، عملکرد و ایمنی این کشنده‌ها پس از شماره‌گذاری و متوسط کارکرد ۲۰ هزار کیلومتر با حضور کارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران، دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت و پلیس راهور ناجا بررسی و تصمیم نهایی در خصوص شماره‌گذاری باقی کشنده‌های فراز اعلام خواهد شد.

هر چند کاظمی اوایل اردیبهشت‌ماه عنوان کرد که گزارش تردد و عملکرد این کشنده‌ها آماده است و در جلسه مشترکی که به‌زودی برگزار می‌شود، تصمیم نهایی اعلام خواهد شد، اما با گذشت ۵ ماه هنوز خبری از نتایج جلسات یاد شده نیست.

به گفته یکی از کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو نتایج جلسات هر چه باشد باید زودتر اعلام شود تا کارخانه سازنده و مشتریان از بلاتکلیفی خارج شوند. در همین زمینه روز گذشته محمد حسن شجاعی فرد، رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت و یکی از اعضای بررسی کننده عملکرد کشنده فراز به ایسنا گفته است که نتایج بررسی‌های این دانشکده در خصوص ایمنی کشنده فراز مثبت است. وی تاکید کرده که این دانشکده تاکنون هیچ گزارشی از وقوع تصادف در این کشنده دریافت نکرده است.

وی با بیان این‌که مشکلات کوچکی در کشنده‌های فراز در حال تردد وجود داشته که جزئی بوده و ربطی به سیستم استانداردی و ایمنی این خودرو ندارد، خاطرنشان کرد: در واقع این مشکلات، مشکلات جزئی است که در هر خودرویی با هر برندی ممکن است رخ دهد.

شجاعی‌فرد ادامه داد: ‌این دانشکده از ابتدا مسوول تایید صحت عملکرد سیستم ترمز کشنده فراز بوده و خوشبختانه باید اعلام کنیم که در ۵۰۰ دستگاه کشنده فراز در حال تردد نیز این سیستم به خوبی جواب داده و مشکلی وجود نداشته است.