گروه خودرو - «خودروسازان برای تولید پلت فرم ملی تلاش کنند، چرا که ما مسوول تولید نیستیم ولی منابع لازم مالی را در اختیار خودروسازها قرار داده‌ایم تا آنها به این توانایی برسند» سید مجید هدایت رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران روز گذشته در نشستی مطبوعاتی در حالی به ذکر این نکته پرداخت که به گفته وی دغدغه اصلی سازمان تحت تابعه وی طی دو سال و نیم گذشته ضرورت طراحی ۴ پلت‌فرم ملی و تولید ۲۱ نوع محصول جدید بوده است. هدایت در صحبت‌هایش از سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی برای طراحی و ساخت دو پلت‌فرم ملی با نام‌های قربان و غدیر هم گفت که گویا مصوبه آنها در روزهای عید غدیر و عید قربان سال ۸۹ صادر شده و درحال حاضر در اختیار یکی از بنگاه‌ها است. هدایت در ادامه از پرداخت سهم ۹۰ میلیارد تومانی سازمان گسترش و نوسازی برای شروع این کار گفت و تاکید کرد که مابقی این مبلغ باید از سوی خودروساز تامین شود که البته به دلیل کمبود بودجه تا کنون به طور کامل محقق نشده اما خودروسازان اجبارا باید به این سو حرکت کنند.

طبق آیین‌نامه ارتقای کیفیت خودرو باید دو پلت فرم ملی با هدف وارد کردن استانداردهای روز دنیا به صنعت خودروسازی کشور و افزایش محصولات، طراحی و ساخته شودکه به گفته هدایت سرمایه لازم برای طراحی این پلت‌فر‌م‌ها از محل افزایش سرمایه بنگاه‌ها و همچنین بخشی از آن توسط سازمان گسترش تامین می‌شود. هدایت از ضرورت سرمایه‌گذاری۳ هزار میلیارد ریالی برای طراحی پلت‌فرم‌ها نیزگفت و ادامه داد که از ابتدای سال گذشته گزارش مبسوطی از سوی سازمان گسترش در مورد طراحی پلت‌فرم‌های ملی از طریق وزیر صنایع وقت به دولت ارائه شد که در این گزارش به ضرورت سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد ریالی اشاره کردیم.

به گفته هدایت در حال حاضر این موضوع در معاونت راهبردی ریاست جمهوری در حال بحث است و در ۳ ماه گذشته نیز یک پروژه بیرونی در مورد یکی از پلت‌فرم‌ها با دانشگاه علم و صنعت تعریف کردیم.

رییس سازمان گسترش و نوسازی از محدودیت تولید خودروهای داخلی هم گفت و تاکید کرد: با توجه به اینکه محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز قدیمی شده و طبق قانون، هر خودروی داخلی با سن بالای ۱۰ سال از ابتدای سال ۹۵ اجازه تولید ندارد و در مورد خودروهای خارجی نیز با سن ۷ سال اجازه تولید نخواهند داشت، از خودروسازان انتظار داریم که در جهت طراحی پلت‌فرم ملی اقدام کنند.