گروه خودرو - این روزها در حالی بهبود کیفیت خودروهای داخلی در دستور فعالیت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۱ قرار گرفته که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو، ۸۰ درصد ارزش و کیفیت یک خودرو قطعه است.

این کارشناسان بر این باورند که بیشترین سهم ارزش یک خودرو قطعاتی است که در آن به‌کار رفته، بنابراین کیفیت هر قطعه تاثیر مستقیمی بر خودرو خواهد داشت. بر همین اساس، بهبود کیفیت قطعات تولیدی توسط قطعه‌سازان کشورمان باید به اندازه ارتقای کیفیت خودرو، مورد توجه قرار بگیرد، این در حالی است که هم‌اکنون قطعه‌سازان از لحاظ کیفیت تولید در چهار گریدA، B، C، D تقسیم‌بندی می‌شوند. قطعه‌سازان گریدD به دلیل کیفیت پایین تولید، از سال ۸۱ به تدریج از چرخه تامین قطعات خودروسازان حذف شدند؛ این در شرایطی است که به گفته مدیرعامل ساپکو قطعه‌سازان گرید C نیز تا پایان سال در لیست تحریم خودروسازان قرار خواهند گرفت.

اما آمار تامین قطعات در شرکت ایران خودرو نشان‌دهنده آن است که تا سال ۸۹ بیشترین قطعه سازان کشورمان در گرید B قرار داشتند و تعداد قطعه سازانی که در گریدC قرار دارند نیز بیشتر از گرید A است. در همین حال عادل پیرمحمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا عنوان کرده که هم اکنون، بیشتر قطعه‌سازان طرف قرارداد در گرید A و B قرار داشته و تعداد کمی قطعه‌ساز گرید C با این شرکت همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته تمام قطعه‌سازان گرید D یا ارتقای سطح داده یا از زنجیره تامین حذف شدند، خاطرنشان کرده که سازندگان گرید C نیز تا پایان سال جاری فرصت خواهند داشت به گرید A یا B ارتقا یابند، در غیر این صورت از زنجیره تامین حذف خواهند شد.

مدیرعامل ساپکو در پاسخ به اینکه آیا ارتقای قطعه‌سازان گرید B به گرید A نیز در دستور کار قرار دارد؟ اظهار کرد: گرید B نیز سطح کیفی خوب و قابل قبولی برای سازندگان محسوب می‌شود.