ایسنا - کیفیت به معنای تطابق یک عملکرد با ویژگی‌ها و استاندارد‌های از پیش تعیین شده بوده و نباید از خودروهای مختلف توقع کیفیت یکسان را داشت.

محمد سعید فلاحی قائم‌مقام گروه خودروسازی سایپا، با بیان مطلب بالا اظهار کرد: الزامات تولید کیفی جزو برنامه‌های همیشگی خودروسازان است؛ به‌گونه‌ای که ارتقای کیفی را همیشه و تحت هر شرایطی دنبال کرده و هیچ گاه از ویژگی‌های کیفی تخطی نخواهند کرد. وی با بیان اینکه نتایج بازرسی‌های کیفی مراجع بی‌طرف از خودروسازان نشان می‌دهد که در حال حاضر تمام خودروهای داخلی حداقل سطح کیفی خوب را پاس می‌کنند، خاطرنشان کرد: البته خودروسازان به سطح کیفی خوب بسنده نکرده و در جهت ارتقا به سطوح بالاتر تلاش می‌کنند که تاکیدات وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز کمک کننده‌ آنها در این هدف خواهد بود.

فلاحی ادامه داد: ‌البته باید توجه داشت که موضوع کیفیت نباید با مطلوبیت اشتباه گرفته شود، زیرا کیفیت به معنای تطابق یک عملکرد با ویژگی‌ها و استاندارد‌های از پیش تعیین شده بوده و در خودرو‌های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال نمی‌توان انتظار داشت که میزان راحتی صندلی یک خودرو در سطح قیمتی بالا با صندلی یک خودرو با سطح قیمتی پایین یکسان باشد.

وی تصریح کرد: البته آمار رو به رشد صادرات خودرو به کشور‌هایی که روابط مناسبی با آنها داریم نیز نشان از رشد سطح کیفی خودروهای داخلی در سال‌های گذشته دارد؛ به‌گونه‌ای که سایپا در حال حاضر با صادرات بالا به کشور‌هایی همچون ونزوئلا، سوریه و عراق به راحتی با خودروسازان دیگر جهان در بازار این کشور‌ها رقابت می‌کند.

اگرچه اواخر سال گذشته با موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت خودروهای داخلی به طور متوسط ۶ درصد افزایش یافت، اما وزیر صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان در خصوص ضرورت ارتقای کیفیت محصولات تولیدی هشدار داده و اظهار کرده که در صورت افزایش نیافتن کیفیت خودروهای داخلی امکان کاهش قیمت‌ها در این حوزه وجود دارد.

در این خصوص معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به تازگی اظهار کرده که بخشی از افزایش قیمت خودروهای داخلی در اواخر سال گذشته ناشی از رشد هزینه‌های تولید و بخشی نیز مربوط به برنامه‌های ارتقای کیفی در این محصولات بوده است، بنابراین اگر ارتقای کیفی در محصولات لحاظ نشود، سازمان حمایت در این زمینه وارد عمل شده و برآورد جدیدی از قیمت‌ها خواهد داشت.