ایسنا - آمار تولید اتوبوس‌های داخلی در سال گذشته اعلام و بزرگ‌ترین اتوبوس‌ساز ایران نیز معرفی شد.

شرکت عقاب افشان در سال ۱۳۸۹ بالغ بر ۱۲۴۹ دستگاه انواع اتوبوس تولید کرده بود که این رقم در سال ۱۳۹۰ با کاهش ۸/۱۶ درصدی به ۱۰۳۹ دستگاه رسید. با وجود این کاهش تولید، عقاب افشان همچنان بالاتر از سایر شرکت‌های دیگر جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین اتوبوس ساز ایرانی حفظ کرد. شرکت ایران خودرو دیزل طی سال قبل با افت ۸/۷۷ درصدی معادل ۱۷۶ دستگاه اتوبوس تولید کرد. این شرکت در سال ۱۳۸۹ دومین اتوبوس ساز بزرگ کشور بود که این رده در سال ۱۳۹۰ به پنجم رسید.

در سال گذشته شرکت‌های رانیران، پیشرو دیزل آسیا و آکیا دویچ بعد از عقاب افشان رده‌های دوم تا چهارم بزرگ‌ترین اتوبوس‌سازان کشور را به خود اختصاص دادند.

تولید اتوبوس در شرکت‌های زامیاد، شهاب خودرو، زرین خودرو، ارگ دیزل و ستاره نیک آریا نیز از سوی انجمن خودروسازان صفر اعلام شده است. هوراند خودرو دیزل، سیر و سفر رخش، یاوران خودرو شرق و سپهر دیزل کاوه نیز شرکت‌هایی بودند که در سال گذشته تولید بسیار کمی داشتند.

همچنین مجموع تولید اتوبوس در کشور در سال گذشته با افت ۱۹/۸ درصدی به رقم ۲۴۷۱ دستگاه رسید.

کارشناسان یکی از دلایل افت تولید اتوبوس در کشور را نبود سفارش داخلی برای خرید آن عنوان می‌کنند. به گفته آنان دستگاه‌های مسوول برای تامین نیاز حمل و نقل شهری و درون شهری بیشتر ترجیح می‌دهند که از اتوبوس‌های وارداتی برای رفع نیاز کشور استفاده کنند. این در حالی است که در حال حاضر در برخی شرکت‌ها اتوبوس‌های تولیدی‌ در حال خاک خوردن است.