مهر - قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست از ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده از تیرماه امسال خبر داد و گفت:در طرح جدید جامع کاهش آلودگی هوا سن فرسودگی جدید تعریف شده است. علی محمد شاعری با اعلام این خبر اظهار کرد: بر اساس سنی که برای اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها، تاکسی و خودروهای سواری شخصی تعریف شده است، نیروی انتظامی موظف است از تیرماه از تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر جلوگیری کند و این مصوبه به نیروی انتظامی ابلاغ شده است.معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مصوبه سن جدید خودروهای فرسوده به نیروی انتظامی ابلاغ شده تاکید کرد: نیروی انتظامی نیز آمادگی خود را برای اجرای این مصوبه اعلام کرده است.

شاعری تصریح کرد: همچنین تا قبل از تیرماه بر اساس همان سن فرسودگی قبلی، نیروی انتظامی می‌بایست از تردد خودروهای اسقاطی، دودزا و فاقد معاینه فنی جلوگیری کند. طرح جامع کاهش آلودگی هشت کلانشهر کشور تهران، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی، مرکزی و البرز پایان سال ۹۰ ابلاغ شد.

در طرح جامع کاهش آلودگی هوا علاوه بر سازمان محیط زیست وزارتخانه‌های نیرو، نفت، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان هواشناسی، استانداری‌ها و شهرداری‌های کشور در تدوین این طرح نقش داشته‌اند.

بر همین اساس سن فرسودگی خودروهای شخصی و کامیون‌‌ها و کشنده‌ها از ۲۵ به ۲۰، ‌وانت‌بارها از ۲۰ به ۱۵، مینی‌‌بوس از ۱۵ به ۱۰، میدل باس و اتوبوس‌‌های برون شهری از ۱۵ به ۱۲ و اتوبوس‌‌های شهری و موتورسیکلت‌‌ها از ۱۰ به ۸ سال کاهش یافته است اما سن فرسودگی تاکسی‌ها همچنان ۱۰ سال باقی مانده است.