خبرگزاری فارس- بیزینس مونیتور پیش‌بینی کرد میزان فروش سالانه خودرو در ایران به ۶۴/۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۲ برسد و این رقم در سال‌های بعد تا سال ۲۰۱۶ در رقم ۶۰/۱ میلیون دستگاه ثابت باقی بماند. موسسه بین‌المللی بیزینس مونیتور در گزارش مفصلی از وضعیت خودروسازی در ایران نوشت، با توجه به موضع سرسختانه حکومت ایران در مورد برنامه هسته‌ای خود و عدم تمایل غرب به استفاده از گزینه نظامی، پیش‌بینی می‌شود که تحریم‌ها علیه ایران همچنان پابرجا باقی بمانند. با این حال، این تحریم‌ها موجب شده که حکومت ایران، توسعه خودروسازی داخلی را در اولویت کاری خود قرار دهد.

بیزینس مونیتور نوشت خودروسازان ایرانی در سال ۲۰۱۱، حدود ۱ میلیون و ۶۴۸ هزار خودرو تولید کرده‌اند که این مساله ایران را در رده سیزدهم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروی جهان قرار داده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسائل نقلیه موتوری، حدود نیمی از این خودروهای تولیدی توسط شرکت ایران خودرو، بزرگ‌ترین شرکت خودرو سازی ایران ساخته شده‌اند. در حالی که خبرهایی حاکی از هراس برخی صادرکنندگان از صدور محصولات خود به ایران به گوش می‌رسد، شرکت ایران خودرو، که صادرات حدود ۱۰ درصد محصولات تولیدی خود را در طی سال جاری در برنامه دارد، اعلام کرده که فروش محصولات این شرکت در سال ۲۰۱۰ با ۱۸ درصد رشد مواجه بوده است. از دیگر اهداف شرکت ایران خودرو، تولید ۸۵۰ هزار خودرو در سال ۲۰۱۱، یعنی دستیابی به رشدی ۱۳ درصدی در تولید محصولات و برنامه‌ریزی برای افزایش میزان تولید سالانه تا ۵/۱ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۲۵ بوده است. این شرکت خودروسازی ایرانی در سال ۲۰۱۰، بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار فروش داشته که ۱۰۰ میلیون دلار بیش از سال ۲۰۰۹ بوده است. موسسه بین‌المللی بیزنس مونیتور پیش بینی کرده که در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ رشد اقتصادی ایران به طور متوسط به ۲۸/۲ درصد برسد. بر اساس این پیش‌بینی همچنین میزان تولیدات خودرویی و فروش محصولات خودروسازان ایرانی در طی پنج سال آینده روندی پایدار و ثابت را تجربه خواهد کرد.

در بخش دیگری از گزارش بیزنس مونیتور پیش‌بینی شده که میزان فروش سالانه خودرو در ایران به ۶۴/۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۲ برسد و پیش بینی شده که میزان تولید تا سال ۲۰۱۶ در رقم ۶۰/۱ میلیون دستگاه ثابت باقی بماند.