ایسنا - در حالی که با شروع سال ۱۳۹۱ قطب سوم خودروسازی کشور باید تولد یک سالگی خود را جشن می‌گرفت، اما این خودروسازی به دلیل برخی مشکلات ایجاد شده، هنوز متولد نشده است. دو سال پیش وزیر وقت صنایع و معادن در ابلاغی به رییس هیات عامل ایدرو، دستور برنامه‌ریزی برای ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور را صادر کرد. محرابیان در ابتدای سال گذشته نیز اظهار کرده بود که سال ۱۳۹۰، سالی است که سومین قطب تولید خودرو در ایران تاسیس خواهد شد.

اما به‌رغم وعده وزیر سابق صنایع و معادن، جواز تاسیس قطب سوم خودروسازی کشور سال گذشته صادر نشد که دلیل اصلی آن نیز اختلاف نظر سرمایه‌گذاران در خصوص چگونگی مشارکت در این طرح بود.

سرمایه‌گذاران فعلی به‌رغم برگزاری جلسات متعدد هنوز به توافق نهایی در خصوص ترکیب و چگونگی مشارکت سرمایه‌گذاران در این طرح نرسیده‌اند و همچنان اختلافاتی با یکدیگر دارند. چنین وضعیتی در حالی است که ظاهرا سرمایه‌گذاران زیادی آماده مشارکت در این طرح بوده و در صورت اجرایی شدن، آینده آن‌را موفق و توجیه‌پذیر ارزیابی می‌کنند.

در حال حاضر سرمایه‌گذاران اصلی طرح ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور را تعدادی از قطعه‌سازان، برخی تجار اصفهانی و اعضای خانه صنعت و معدن اصفهان تشکیل می‌دهند. البته موضوع مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در این طرح نیز همچنان مطرح است.

در این شرایط مشخص نیست که آیا در سال جاری قطب سوم خودروسازی کشور متولد خواهد شد یا آنکه همچنان در حد یک ایده ناتمام باقی مانده و مشمول مرور زمان خواهد شد. در طرح توجیهی تهیه شده، حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور بین ۱۵۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان است. البته برای راه‌اندازی فاز اول این پروژه با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو حداقل هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری باید صورت گیرد.