گروه خودرو- روز گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از اصلاح آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو توسط هیات دولت خبر داد.

هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی ماده (۷)، آیین نامه ضوابط فنی واردات خودرو را اصلاح و ابلاغ کرد. هیات دولت در این اصلاحیه مهلت اعتبار ثبت سفارش واردات خودروهای مجاز را از ۶ماه به یک سال افزایش داده است. همچنین براساس این مصوبه، ورود انواع خودروهای سواری که از تاریخ تولید آنها بیش از سه سال گذشته باشد، ممنوع است. اصلاحیه دیگر مربوط به نشان تجاری (برند) مدل و مشخصات اصلی خودروهای قابل ورود به کشور می‌باشد، به‌طوری‌که در چهارچوب این آیین‌نامه مشخصات مذکور که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می شود، برای مدت یک سال قابل ثبت سفارش است و پس از آن تا زمان اعلام نظر مجدد این وزارتخانه، ثبت سفارش واردات خودرو مربوط بلامانع است.

بر اساس این مصوبه، مصرف کنندگان نهایی خودروهای وارداتی بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو و آیین نامه اجرایی آن مشمول دریافت خدمات زمان تعهد شده توسط شرکت‌های نمایندگی خودروهای خارجی هستند.

همچنین کارکنان سفارتخانه‌ها و ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند با رعایت شرایط، حداقل دو سال اقامت در خارج از کشور، سپری شدن حداقل دو سال و حداکثر پنج سال از خروج خودرو، مطابقت خودرو از نظر شاسی، شماره موتور، مدل، تعداد سیلندر و سایر مشخصات با خودرو صادراتی، پرداخت حقوق ورودی قطعات خارجی به کار رفته در تولید خودروی صادراتی توسط واردکننده، خودروهای سواری تولید داخل صادراتی را که در خارج از کشور خریداری شده است، صرفا برای یک بار با استفاده از مفاد بند(ش) ماده (۱۱۹) قانون امور گمرکی به عنوان کالای برگشتی به کشور اعاده و ترخیص کنند. براساس این مصوبه، کارکنان وزارت امور خارجه که به هر دلیل مجبور به ترک محل اقامت هستند، از شمول شرط دو سال اقامت (به تشخیص وزارت امور خارجه) معاف هستند.