گروه خودرو - روز گذشته نظام الدین برزگری رییس شورای عالی استاندارد در مصاحبه‌ای مطبوعاتی، به سوالات خبرنگاران پیرامون دو خودرویی که طی سال جاری جنجال‌آفرین بودند، پاسخ داد. برزگری در پاسخ به سوالی در مورد خروج خودروی وانت پیکان از خط تولید ایران خودروی تبریز با تاکید بر رعایت استانداردها در تولید وانت پیکان عنوان کرده که مسوولان ایران خودرو مستندات و مدارک خود را در مورد استاندارد بودن وانت پیکان به شورای عالی استاندارد ارائه کرده‌اند و از نظر مدارک، مشکلی وجود ندارد ولی باید این خودرو را بر روی خط تولید نیز مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی همچنین تاکید کرده که کارشناسان سازمان استاندارد برای مطابقت وانت پیکان تولیدی در خط تولید تبریز با مستندات ارائه شده در حال نمونه‌برداری هستند که اگر این نمونه‌ها با اسناد ارائه شده از سوی شرکت مطابقت داشته باشد تولید وانت پیکان ادامه خواهد داشت و اگر مطابقتی نباشد تولید این خودرو با مشکل روبرو می‌شود.

رییس شورای عالی استاندارد در ادامه عنوان کرده که طبق اعلام مسوولان ایران خودرو قبلاً از ۳۶ مورد استاندارد حدود ۱۰ یا ۱۲ تست باید در خارج از کشور انجام می‌شد که دو هفته پیش مسوولان این شرکت اعلام کردند که مدارک مربوط به ۳۶ مورد استاندارد نهایی شده است.

هر چند برزگری در مورد ادامه تولید وانت پیکان در سال ۹۱ اظهار نظر قطعی نکرده، اما طبق مصوبه‌ای که معاون اول رییس‌جمهور،۲۵ آبان ماه بر اساس تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور ابلاغ کرده، ادامه تولید این خودرو منوط به رعایت استانداردهای مورد نظر سازمان ملی استاندارد است.

با اینکه معاون اول رییس جمهور ادامه تولید این خودرو را تا پایان سال ۹۰ ابلاغ کرده بود؛ با این حال راهور ناجا از شماره‌گذاری این خودرو امتناع می‌کرد. حال باید دید که در سال جدید وضعیت تولید این خودرو چگونه خواهد بود.

در ادامه مصاحبه مطبوعاتی روز گذشته همچنین برزگری در پاسخ به سوالی در مورد موافقت شورای عالی استاندارد با مهلت‌دهی به شرکت سایپا برای نصب کیسه هوا بر روی برخی محصولات تولیدی این شرکت نیز گفت: استانداردهای اجباری توسط شورای عالی استاندارد به تصویب می‌رسند و براساس قانون، این شورا می‌تواند با توجه به شرایط کشور اجرای بخشی از استانداردها را متوقف کند.

وی ادامه داد: در این راستا تا پایان شهریور ۹۱ به شرکت سایپا مهلت داده شد تا برای نصب ایربگ بر روی محصولات تولیدی خود بر روی پلت فرم ایکس ۱۰۰ اقدام کند.