گروه خودرو - مراسم کلنگ زنی احداث کارخانه تولید خودروی سایپا در استان کردستان که روز گذشته با حضور محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور و در شهر بیجار به زمین زده شد، حاوی دو نکته اساسی بود.

اول اینکه به گفته قائم مقام این شرکت، قرار است تجهیزات کارخانه مذکور، از ساخت خطوط رباتیک گرفته تا اتاق رنگ و دستگاه‌های کنترل کیفیت همگی توسط سایپا در کارخانه یاد شده مستقر شود این در حالی است که به گفته فلاحی، سایپا با پیمودن چنین مسیری عملا به سازنده مجموعه فرآیند ساخت خودرو تبدیل خواهد شد. در شرایط کنونی که سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان به حالت تعلیق درآمده و انتقال تکنولوژی نیز از سوی غربی‌ها با تحریم‌های شدید روبه‌رو است؛ چاره‌ای جز این نیست که از توان مهندسان و متخصصین داخلی جهت پیشبرد اهداف توسعه‌ای استفاده شود.

به‌کارگیری توانمندی مهندسان داخلی در فرآیند ساخت یک خودرو را باید فرصتی برای آغاز فصل جدیدی در رشد، توسعه و پیشرفت بخوانیم. در چنین شرایطی خودروسازان می‌توانند با تکیه بر توانمندی‌های مشترک خود از سویی و مدیریت آن بسیاری از خلأهای ناشی از تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنند. به گفته یک کارشناس بین‌المللی، تحریم معمولا نبض‌ اصلی اقتصاد کشورهای تحریم شده را مورد هدف قرار می‌دهد این در شرایطی است که این هنر و توانمندی آن کشورها است که بدانند چگونه با آن مقابله کنند. اما نکته دومی که در افتتاحیه روز گذشته سایپا قابل ذکر است، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این پروژه است. هر چند برخی از خودروسازان پروژه‌های زیادی با همکاری بخش خصوصی تعریف کردند اما تاکنون این همکاری به شکل عملی محقق نشده است .حال باید دید که پس از خصوصی‌شدن شرکت سایپا این اتفاق چگونه شکل عملی به خود خواهد گرفت.