خبرگزاری فارس- نوسان نرخ ارز و عدم امکان گشایش اعتبار اسنادی به درهم از طریق امارات، بازار خودروهای وارداتی را با رکود و کاهش فروش ۶۰ درصدی روبه‌رو کرده است.

در حال حاضر به دلیل افزایش نرخ ارز، واردات خودرو با قیمت‌های قبلی امکان‌پذیر نیست و این موضوع باعث بالا رفتن قیمت خودروهای خارجی در بازار شده است. به این ترتیب، رشد قیمت خودروهای وارداتی، تمایل خریداران را به خرید خودروهای وارداتی کاهش داده و این مساله تا حدی فروشندگان را نگران کرده است. به گفته خسروانی یکی از فعالان بازار خودرو، فروشندگان اعتمادی به نرخ فعلی ارز ندارند و معتقدند در صورت فروش خودروهایی که قبلا وارد شده، ممکن است برای واردات خودروهای جایگزین مجبور به پرداخت هزینه بالاتری باشند. به همین دلیل بسیاری از فروشندگان برای عرضه خودروهای وارداتی دست نگه داشته‌اند و یا محصولات خود را با قیمت بالایی عرضه می‌کنند. وی ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی خریداران نیز دست نگه داشته و منتظرند ببینند چه اتفاقی در بازار ارز و در نتیجه بازار خودرو می‌افتد. به گفته خسروانی با محاسبه نرخ آزاد درهم، واردات خودرو از امارات با احتساب هزینه گمرک و شماره‌گذاری، بسیار بالا تمام می‌شود به طوری که واردات یک دستگاه آزرا گرانجو به قیمت ۱۰ میلیون تومان بالاتر از گذشته صورت می‌گیرد و همین مسئله فروشندگان و خریداران را با نوعی بلاتکلیفی روبرو کرده است.

به این ترتیب، قیمت هر دستگاه گرانجو طی یک ماه اخیر با ۲۰ میلیون افزایش از ۷۶ میلیون به ۹۶ میلیون تومان رسیده است. در حال حاضر، برخی شرکت‌های واردکننده خودرو برای عرضه خودرو دست نگه داشته‌اند و منتظرند ببینند قیمت دلار و ارزهای دیگر چه تغییری خواهد کرد. از سویی، برخی واردکنندگان در گذشته خودروهای خارجی را به صورت اعتباری به کشور وارد می‌کردند و پس از گذشت چند ماه پول خودرو را به صورت ارزی حواله می‌کردند. این در حالی است که هم اکنون با افزایش قیمت ارز، هزینه خرید برای واردکنندگان نیز افزایش یافته است.