گروه خودرو - همزمان با اجرای فاز اول طرح هدفمندی یارانه‌ها در کشور و به دنبال آن افزایش نرخ بنزین، فروش تجهیزات کاهنده مصرف بنزین در جایگاه‌های عرضه بنزین نیز رونق گرفت، این در حالی است که مسوولان سازمان استاندارد، شرکت بهینه‌سازی و همچنین پخش و پالایش فراورده‌های نفتی بر غیر استاندارد بودن این تجهیزات تاکید دارند. در این مورد روز گذشته بهادر کاظمی‌معاون نظارت بر استانداردهای سازمان ملی استاندارد به خبرنگار ما اظهار کرد که هیچ یک از تجهیزات کاهنده مصرف بنزین از مبادی رسمی‌وارد کشور نشده و استاندارد آنها نیز مورد تایید نیست.

در همین حال دیروز محمد رویانیان رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر خواستار نصب تجهیزات کاهنده مصرف بنزین توسط شرکت‌های خودروساز داخلی شد.

وی ضمن اشاره به افزایش فروش تجهیزات کاهنده مصرف بنزین در سطح کشور عنوان کرده که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور این دستگاه‌های کاهنده مصرف بنزین را تایید نمی‌کند. رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام اینکه خودروسازان باید واقعیت استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف سوخت در خودروهای ساخت داخل را قبول کنند، تصریح کرد که در حال حاضر در بازارهای جهانی خرید و فروش تجهیزات کاهنده مصرف بنزین به طور کامل انجام می‌شود.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف بنزین قطعا منجر به کاهش مصرف سوخت در سطح ناوگان حمل و نقل کشور خواهد شد، بیان کرد: در مجموع خودروسازان باید با این واقعیت کنار بیایند. اظهار نظر رویانیان در این مورد در حالی است که کیوان وزیری مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو در گفت و گو با خبرنگار ما عنوان کرد که هم اکنون در سیستم موتورهای انژکتوری کاهنده‌های مذکور هیچ کاربردی ندارند و تنها منجر به ایجاد اختلال در فناوری موتور و و به همراه آن خوردگی موتور خواهد شد. وزیری همچنین تاکید کرد که موتورهای فعلی توسط انژکتور ، ECU , EMS این فرآیند را طی کرده و گذاشتن قطعه کاهنده مصرف سوخت تنها تاثیر منفی بر عمر موتور ، مصرف سوخت، آلایندگی و گشتاور خواهد داشت.