گروه خودرو - تا پایان سال ۹۰ تنها ۲ ماه و ۲۴ روز دیگر باقی است، این در حالی است که سال ۹۱ به تعبیری، سال عمل به تعهداتی است که خودروسازان کشورمان از سال ۹۰ ملزم به رعایت آن بوده‌اند. استانداردسازی برخی خودروها جهت ادامه تولید یا نصب ایربگ از جمله الزاماتی است که خودروسازان کشورمان از شش ماهه دوم امسال می‌بایست نسبت به آنها اقدام می‌کردند. اما بنا به دلایلی خودروسازان نتوانستند خود را با برنامه زمانبندی شده سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی هماهنگ کنند و با پایان یافتن مهلت در نظر گرفته شده، خواستار تمدید زمان مذکور شدند. این در شرایطی است که تمدید مهلت، برای آنچه که برنامه‌ریزی سازمان استاندارد برای استانداردسازی خودروها خوانده می‌شود همیشه با حاشیه‌هایی همراه بوده است. در این بین چانه‌زنی خودروسازان خود داستان دیگری دارد. درگیر کردن مجلس، هیات دولت، پلیس و سازمان استاندارد وانجمن خودروسازی و... در این موضوعات از جمله تبعات اجرا نکردن تعهدات یاد شده است. بر همین اساس خودروسازان به هر وزارت و ارگانی و نهادی متوسل می‌شوند تا شاید بتوانند مهلت دیگری برای انجام تعهدات خود از سازمان استاندارد بگیرند.

این چانه‌زنی خودروسازان در شرایطی است که اگر آنها نیز طبق برنامه‌ریزی سازمان استاندارد پیش می‌رفتند به طور حتم دیگر نیازی به دخالت نهادها و ارگان‌های مختلف و همچنین اتلاف وقت در این زمینه نبود، چرا که در هر صورت قوانین مصوب باید اجرا شود.

حال که دو ماه و ۲۴ روز به آخر سال مانده و خودروسازان نیز برای سال ۹۱ متعهد به اجرای مصوباتی شده‌اند که سال ۹۰ قادر به انجام آن نبودند، بهتر است که هر چه زودتر فکری به حال تعهدات خود کنند تا با اتمام مهلت در نظر گرفته شده مجبور به چانه‌زنی برای تمدید مهلتی دیگر نباشند.