گروه خودرو - زمستان آمد و هوا آلوده‌تر شد و حرف و حدیث‌ها بالا گرفت، تا باز هم جدال لفظی «ستاد مدیریت مصرف سوخت» و «خودروسازان» از سر گرفته شود و هر یک، دیگری را در سیاه شدن فضا کلانشهرهای کشور به خصوص پایتخت، مقصر اصلی قلمداد کنند. این بار هم مانند بیشتر دفعات قبل، تیر اول را ستاد مدیریت مصرف سوخت انداخته است، به نحوی که محمد رویانیان رییس این ستاد با دفاع از کیفیت بنزین عرضه شده در جایگاه‌ها، باز هم به نوعی توپ را در زمین خودروسازان انداخته و از آنها خواسته تا بیش از پیش به ارتقای استاندارد آلایندگی محصولاتشان توجه کنند.

این در شرایطی است که خودروسازان نیز نسبت به کیفیت بنزین عرضه شده در داخل، انتقاد کرده و حتی گهگاه در لفافه نیز آن را یکی از عوامل اصلی رشد آلودگی هوا طی دو سال و نیم گذشته دانسته‌اند.

با این حال، رییس ستاد مدیریت روز گذشته در گفت و گو با مهر، توزیع بنزین آلوده در جایگاه‌های سوخت کشور را تکذیب و عنوان کرده که هر چند در شرایط فعلی کیفیت بنزین تولید داخلی خیلی بالا نیست، اما عامل آلودگی هوا را نباید تولید و توزیع بنزین داخلی دانست.

رویانیان در ادامه و به رسم مرسوم خود، به سراغ خودروسازان رفته و با اشاره به تعهدات آنها برای ارتقای کیفیت محصولات، تاکید کرده که بر اساس الزامات قانونی، شرکت‌های خودروساز داخلی باید نسبت به تولید خودروهایی با حداقل آلایندگی اقدام کنند. وی همچنین از خودروسازان خواسته تا با نصب تجهیزاتی مانند «کنیستر»، آلایندگی خودروها را به حداقل برسانند. رویانیان البته در بخش دیگری از اظهارات خود، وعده عرضه بنزین استاندارد (یورو۴ و ۵) را داده، که این نشان دهنده تاثیر بنزین توزیعی فعلی بر آلودگی هوا است. وعده عرضه سوخت استاندارد، البته سابقه‌ای طولانی دارد، به نحوی که اگر به آرشیو اظهارنظرهای رییس ستاد مدیریت نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم وی در آخرین وعده خود عنوان کرده بنزین استاندارد تا خرداد ۹۰ می‌آید. این در شرایطی است که بنابر آخرین اخبار، جایگاه‌های کشور از انتهای سال جاری و به تدریج، از بنزین استاندارد پذیرایی خواهند کرد.

به گفته کارشناسان، از آنجا که کاهش آلودگی هوا تاثیری مستقیم و توامان از ارتقای استاندارد سوخت و خودروها می‌پذیرد، باید عرضه این دو فاکتور (سوخت و خودرو) متناسب با یکدیگر باشد، نه اینکه سوخت استاندارد را در کنار خودرو غیراستاندارد، یا خودرو استاندارد را در کنار سوخت غیراستاندارد عرضه کنیم. با توجه به اینکه طبق قانون، خودروسازان تا شش ماه پس از عرضه سوخت استاندارد فرصت تولید محصولات متناسب را دارند، باید حداکثر تا اواخر تابستان سال آینده، خودرو و سوخت استاندارد در کنار هم عرضه شوند.