ایسنا - اگرچه در ابتدا تصور می‌شد با صدور دستور هیات دولت، شماره‌گذاری وانت پیکان آغاز خواهد شد، اما پلیس راهور تفسیر جدیدی از این مصوبه ارائه کرده که با انتقاد شدید مسوولان سازمان ملی استاندارد ایران و فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور روبه‌رو شده است. از ابتدای مهر ماه امسال با توجه به آنکه خودرو وانت پیکان هنوز فاقد چند استاندارد ملی بود، شماره‌گذاری آن با ابلاغ سازمان ملی استاندارد ایران به پلیس راهور ناجا متوقف شد.

چندی بعد، این موضوع به هیات دولت ارجاع شده و هیات دولت نزدیک به دو ماه بعد از آن (۲۵ آبان) مصوب کرد که تولید این خودرو تا پایان سال جاری ادامه یافته و پس از آن ادامه تولید منوط به کسب استانداردهای باقیمانده شود.

اگرچه پس از صدور دستور هیات دولت و ابلاغ آن به سازمان ملی استاندارد و پس از آن ابلاغ این سازمان به پلیس (۲۸ آبان) تصور می‌رفت که شماره‌گذاری این خودرو آغاز شود، اما پلیس راهور از این کار خودداری کرد.

معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا در خصوص دلیل عدم ازسرگیری شماره‌گذاری این خودرو اظهار کرده که اگرچه هیات دولت در مصوبه‌ای اعلام کرده که تولید خودرو وانت پیکان تا پایان سال ۱۳۹۰ بلامانع است، اما در این مصوبه هیچگونه اشاره‌ و تکلیفی برای شماره‌گذاری این خودرو وجود نداشته و بنابراین شماره‌گذاری آن آغاز نمی‌شود.

در برابر چنین استدلالی اما معاون سازمان ملی استاندارد ایران مصوبه هیات دولت را شفاف دانست و گفت: هیات دولت در مصوبه خود اجازه ادامه تولید وانت پیکان را تا پایان سال جاری صادر کرده و بدیهی است که ادامه تولید نیز به معنای شماره‌گذاری خودرو و ورود آن به بازار است. به همین دلیل بود که چند هفته پیش، پس از صدور مصوبه هیات دولت، سازمان استاندارد نیز طبق وظیفه قانونی خود این مصوبه را جهت آغاز شماره‌گذاری به پلیس راهور ابلاغ کرد.

به گفته بهادر کاظمی، گذشته از آنکه مصوبه دولت در این خصوص واضح است، طبق قانون توقف یا آغاز شماره‌گذاری هر خودرویی با ابلاغیه سازمان ملی استاندارد صورت می‌گیرد و پلیس نمی‌تواند راسا وارد حوزه بررسی استانداردهای خودرویی شود. به جز مسوولان سازمان استاندارد، اما یکی از شدیدترین واکنش‌ها به تفسیر پلیس از مصوبه هیات دولت، از سوی دبیر انجمن خودروسازان ایران ابراز شد.

احمد نعمت‌بخش در این خصوص گفت: پس از توقف شماره‌گذاری وانت پیکان، هیات دولت به این نتیجه رسید که با توجه به آنکه فعلا جایگزینی برای وانت‌ پیکان در بازار وجود ندارد و با توجه به نیاز مردم به این خودرو، تولید و شماره‌گذاری آن تا پایان سال جاری ادامه یابد اما متاسفانه پلیس راهور در عذری بدتر از گناه به تحریف آشکار مصوبه‌ هیات دولت روی آورده است، در حالی‌که از نظر منطقی معنا ندارد که خودرویی تولید شود، اما شماره‌گذاری نشود. آیا هیات دولت رای به ادامه‌ تولید وانت پیکان برای ذخیره‌سازی آن در انبارها داده است؟!