نوسان قیمت در بازار خودرو

گروه خودرو- این هفته در بازار خودروی کشور افت و خیز قابل توجهی رخ داد، به نحوی که در کنار خودروهای داخلی، نمودار قیمت خودروهای وارداتی نیز تغییر کرد.

ظاهرا عرضه نسبی خودروهای وارداتی سبب شده قیمت وارداتی‌ها تا حدی کاهش یابد و یا حداقل سر به صعود نگذارد. در بازار داخلی‌ها نیز اعضای خانواده پژو باز هم بیشترین نوسان قیمت را داشتند و هم کاهش را تجربه کردند و هم افزایش قیمت را. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، این هفته پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با رشد قیمتی اندک روبه‌رو شد و ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رسید. تیپ ۶ این خودرو نیز که ۱۰۰ هزار تومان گرانی را در این هفته تجربه کرد، هم اکنون ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. این خودرو مدل اتومات ۲۰۶‌هاچ بک به حساب می‌آید و طی ماه‌های گذشته افت و خیز قیمت قابل توجهی داشته است. دیگر مدل اتومات ۲۰۶ که V۹ نام دارد و صندوقدار محسوب می‌شود نیز این هفته ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را به خود دید و قیمت آن به ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت. این در شرایطی است که ۲۰۶ در مدل تیپ ۵ خود افتی ۳۰۰ هزار تومانی داشت و هم اکنون ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. تیپ ۳ این خودرو نیز هفته جاری را با همان قیمت ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خود به انتها رساند.

اما آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، این هفته پژو ۲۰۷ اتومات ۲۰۰ هزار تومان افت قیمت را به خود دید و مدل دنده‌ای آن نیز ۱۰۰ هزار تومان گران شد.

در حال حاضر ۲۰۷ اتومات قیمتی برابر با ۲۲ میلیون تومان دارد و مدل دنده‌ای این خودرو نیز ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. در بین دیگر محصولات ایران خودرو، سمند SE نیز ۲۰۰ هزار تومان ارزان شد و قیمت آن به ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش یافت. پارس سال مدل اتومات نیز که ۱۰۰ هزار تومان به قیمت آن اضافه شده، در حال حاضر ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین سمند دوگانه سوز EF۷ نیز بدون تغییر قیمت خاصی طی هفته جاری، ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

اما به سراغ سایپایی‌ها برویم و خبری از افت و خیز قیمت آنها بگیریم. طبق اخبار رسیده، ریو با همان قیمت ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خود خرید و فروش می‌شود و پراید ۱۱۱ نیز ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. مگان نیز در مدل دو هزار سی سی و اتومات خود ۳۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد و نوع ۱۶۰۰ سی سی و E۲ آن ۳۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. از بازار ماکسیما نیز خبر می‌رسد که هر دو مدل اتومات و دنده‌ای آن این هفته با تثبیت قیمت مواجه بودند و به ترتیب ۴۴ میلیون و ۵۰۰ و ۳۹ میلیون تومان به فروش رفتند. همچنین نیسان قشقایی هم که ظاهرا مشکلات تامین قطعات آن هنوز پابرجاست، ۶۴ میلیون تومان قیمت دارد و نیسان تینا نیز ۶۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

ویتارا گران شد، اسپورتیج و سورنتو ارزان

نگاهی به بازار خودروهای شاسی بلند کشور بیندازیم و ببینیم نمودار قیمت آنها طی هفته جاری چه افت و خیزی داشته است.به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، این هفته سوزوکی گرندویتارا در مدل کلاس ۵ و اتومات خود یک میلیون تومان گران شد و قیمت آن به ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. البته سایر مدل‌های ویتارا تغییر قیمت خاصی را تجربه نکردند، به نحوی که ویتارای اتومات کلاس ۸ با همان قیمت ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خود خرید و فروش شد و کلاس ۸ دنده‌ای نیز ۴۷ میلیون تومان به فروش رفت.

در بین دیگر شاسی بلندهای بازار داخل، قیمت سورنتو ۲۰۱۲ دو میلیون تومان کاهش یافت و هم اکنون ۷۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. اسپورتیج ۲۰۱۲ نیز با همین قیمت به فروش می‌رسد که این موضوع از افت یک میلیون تومانی آن طی هفته جاری حکایت دارد.

هیوندایی IX۵۵ نیز این هفته بدون تغییر قیمت خاصی، ۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید. مدل ۲۰۱۲ این خودرو هنوز به ایران نیامده است. اما اگر قصد خرید شاسی بلندهای گران قیمت را دارید، باید بدانید که برای خرید بی ام و مدل X۶ نیز می‌بایست ۳۲۰ میلیون تومان هزینه کرد. همچنین لکسوس RX نیز که یک میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده، هم اکنون ۱۴۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. نیسان مورانو هم که به علت کمبود در بازار، قیمت آن به ۱۱۰ میلیون تومان رسیده بود، این هفته ۱۰۸ میلیون تومان در نمایندگی‌های پارس خودرو قیمت‌گذاری شد.