گروه خودرو - شرکت سایپا طرح دیگری برای جایگزینی خودروهای نو با دست دوم آغاز کرده است.

این شرکت سه سال پیش نیز طرح تعویض پراید نو با دست دوم را در دستور کار داشت، اما در طرح جدید امکاناتی چون گارانتی کردن خودروهای دست دوم را مدنظر قرار داده است. بر همین اساس روز گذشته معاون بازرگانی سایپا یدک به تشریح جزئیات این طرح پرداخت. بهروز پناهی عنوان کرد که در طرح مذکور مشتریان می‌توانند با حضور در نمایندگی‌های تعیین شده در سطح تهران، پراید دست دوم خود را با قیمتی توافقی به فروش رسانند و با پرداخت مابه‌التفاوت، خودرو نو تحویل بگیرند. وی در ادامه تاکید کرد که پس از آن شرکت سایپا یدک، خودرو دست دوم را تعمیرات اساسی کرده و آن را مجددا با گارانتی یک ساله در سطح نمایندگی‌ها جهت فروش عرضه می‌کند.

معاون بازرگانی سایپا یدک همچنین پیش بینی کرد که در سه ماهه باقی مانده تا پایان امسال شش هزار دستگاه پراید دست دوم دریافت و به جای آن پراید نو تحویل مشتریان شود که هزینه در نظر گرفته شده برای یک سال گارانتی و تعمیرات اساسی این خودروها متوسط ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

در همین زمینه پناهی به متقاضیان خودروهای دست دوم پیشنهاد کرد که به جای خرید پراید دست دوم از بازار آزاد که هیچ شناخت و کنترلی بر کیفیت آن وجود ندارد، خودروی دست دوم تعمیر شده دارای یک سال گارانتی را با اندک هزینه بیشتری از نمایندگی‌های سایپا خریداری کنند.

خرید و فروش ۵/۱ میلیون خودرو دست دوم

بهروز پناهی در ادامه این مصاحبه با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۵/۴ میلیون دستگاه خودرو سایپا در کشور تردد می‌کنند، به سهم سایپا از خرید و فروش خودروهای دست دو پرداخت.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۵/۱ میلیون خرید و فروش در حوزه‌ خودروهای دست دوم در کشور صورت می‌گیرد، عنوان کرد:‌ درحال حاضر سایپا حضوری در این بازار ندارد، اما برنامه‌ریزی برای حضور جدی در آن را آغاز کرده است. معاون بازرگانی سایپا یدک همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر تعداد مراجعه خریداران خودرو پراید به نمایندگی در طول یک‌سال، تاکید کرد که متوسط مراجعه پراید به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش از ۵/۶ بار در سال ۱۳۸۵ به سه بار در سال جاری کاهش یافته است.وی خاطرنشان کرد: در شاخص تعداد خرابی قطعات نسبت به هر ۱۰۰ خودروی تولیدی نیز حدود ۸۰ درصد بهبود کیفیت داشته‌ایم.

معاون بازرگانی سایپا یدک افزود: حجم گردش مالی قطعات یدکی سایپا سالانه حدود هزار میلیارد تومان است که امسال برای کسب ۳۰ درصد این بازار برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تعداد استانداردهای اجباری قطعات خودرو از ۴۰ قطعه در دو سال گذشته به بیش از ۲۰۰ قطعه در سال جاری افزایش یافته است، تصریح کرد:‌ متاسفانه برخی قطعه سازان قطعات را در کشورهای دیگر تولید کرده و به نام محصول ایرانی عرضه می‌کنند؛ به گونه‌ای که بنده قطعاتی را که با اسم، مشخصات و بسته بندی ایرانی که در کشوری دیگری درحال تولید بود، مشاهده کرده‌ام.

وی گفت: البته این موضوع به انجمن قطعه‌سازان نیز اعلام شده و قرار شده آنها در جلسات بعدی آن را بررسی کرده و نتایج را اعلام کنند. پناهی ادامه داد: یکی از دلایل این موضوع تک سورس (تک منبع) بودن برخی قطعات تولیدی است که قطعه‌سازان قول داده‌اند این مشکل را حل کرده و تعداد سورس‌ها افزایش یابد. به گفته معاون بازرگانی سایپا یدک، در حال حاضر قطعه سازان داخلی حتی بیشتر از ظرفیت اسمی خود تولید می‌کنند که در این شرایط دیگر فرصتی برای ارتقای فن‌آوری، تعمیر و نگهداری خطوط تولید خود ندارند، درحالی که با افزایش تعداد قطعه‌سازان فرصتی برای ارتقای فن‌آوری قطعه‌سازان داخلی ایجاد خواهد شد.

وی همچنین در خصوص دلیل ایجاد کمبود در برخی قطعات محصولات سایپا در بازار یدکی خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر هر قطعه به طور میانگین سه سازنده دارد و در صورتی که حتی یکی از این سازنده‌ها به هر دلیل عمدی و سهوی از خط تولید خارج شود، مشکلاتی را در تامین کافی آن قطعه ایجاد می‌کند.

او تصریح کرد: بنابراین همواره این احتمال وجود دارد که به دلیل توقف تولید در هر یک از قطعه‌سازان با کمبود مقطعی برخی قطعات مانند چراغ جلوی ایکس۱۰۰ روبه‌رو شویم.

به گفته پناهی، بخشی از کسری قطعات در بازار لوازم یدکی نیز به عدم ظرفیت‌سازی مناسب از سوی قطعه‌سازان وبرنامه‌ریزی آنها برای تحت پوشش کامل قرار دادن بازار لوازم یدکی باز می‌گردد.

پناهی در ادامه این مصاحبه در پاسخ به سوالات خبرنگاران، از وجود یک رابطه مستقیم بین کسری قطعات و کیفیت سخن گفت و بیان کرد: شاخص C/۱۰۰(تعویض قطعه به ازای هر ۱۰۰ خودرو برای سه ماهه اول فروش) محصول اصلی گروه(پراید) در پنج سال قبل بالای عدد ۳۰۰ بود که هم اکنون این شاخص به حدود ۶۰ رسیده است. معاون بازرگانی سایپایدک با اشاره به افزایش ۸۰درصدی کیفیت تولید محصول اصلی گروه خودروسازی سایپا(محصولات ایکس۱۰۰ یا پراید سابق) طی پنج سال گذشته، از هدف گذاری سایپا برای دستیابی به رقم ۲۰ در شاخص C/۱۰۰ که نرم جهانی خودروسازان است، خبر داد.

پناهی با توجه به اینکه ارزش حجم بازار خودرو کشور ۶۰هزار میلیارد ریال است ارزش بازار قطعات را ۱۰هزار میلیارد ریال دانست.