گروه خودرو - طبق آخرین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در حالی طی هشت ماهه سال جاری تعداد ۲۵ هزار و ۳۱۰ خودرو به ارزش ۵۳۶ میلیون دلار وارد کشور شده که بنا به گفته رییس سازمان توسعه تجارت ،در مدت زمان مذکور برای واردات ۱۰۷ هزار خودرو ثبت سفارش شده بود. اینکه چرا با وجود ثبت سفارش ۱۰۷ هزار دستگاهی، تنها ۲۵ هزار خودرو وارد کشور شده، سوالی بود که از حمید صافدل رییس سازمان توسعه تجارت پرسیدیم. وی نیز در پاسخ به این سوال عنوان کرد که واردکننده خودرو ملزم به ورود خودرو پس از ثبت سفارش نیست، بلکه برگه ثبت سفارش اعتباری ۶ ماهه دارد.

وی همچنین تصریح کرد که کشش بازار نیز می‌تواند در تصمیم واردکنندگانی که اقدام به ثبت سفارش می‌کنند، موثر باشد؛ چرا که برخی واردکنندگان ممکن است به دلیل نوسانات قیمتی بازار خودروهای وارداتی، پس از ثبت سفارش از واردات منصرف شوند.

بر همین اساس، آمار گمرک جمهوری اسلامی که روز گذشته منتشر شد، گویای آن است که قیمت هر خودروی سواری وارداتی در هشت ماهه امسال ۲۱ هزار و ۱۸۸ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۲/۶۱ درصدی مواجه بوده است.

همچنین واردات خودرو در هشت ماهه سال جاری کاهش یافته است. به طوری که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که میزان واردات ۳۱ هزار و ۱۲۳ دستگاه به ارزش ۶۴۳ میلیون دلار بوده به لحاظ تعداد ۶۸/۱۸ درصد، به لحاظ وزنی ۰۱/۱۷ درصد و به لحاظ ارزشی ۵۶/۱۶ درصد کاهش یافته است.

سه کشور عمده مبدا واردات خودرو نیز در این مدت جمهوری کره، امارات و عمان بوده که مبدا بیشتر خودروهای وارداتی از امارات متحده عربی است.

اما روز گذشته حمید صافدل در مصاحبه‌ای مطبوعاتی به وضعیت واردات خودرو به کشور پرداخت. وی با اشاره به آمار هشت ماهه واردات و ثبت سفارش خودرو به آمارهای سال گذشته در این زمینه پرداخت و عنوان کرد که میزان ثبت سفارش خودرو در سال ۸۹ به میزان ۲۴ هزار و در سال ۸۸ نیز ۲۸۵ هزار خودرو بود که طی سال ۸۸ از ۲۸۵ هزار خودروی ثبت سفارش شده ۵۳ هزار خودرو وارد کشور شد.

صافدل یادآور شد که در برخی از سال‌ها نسبت خودروهای ثبت سفارش شده به خودروهای وارداتی یک به چهار بوده است.