گروه خودرو - در دومین بند از اهداف صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ در حالی صادرات یک میلیون دستگاه خودرو در هر سال پیش‌بینی شده که صادرات خودرو از ابتدای سال جاری افت چشمگیری داشته است.

در سند استراتژی صنعت خودرو پیش‌بینی شده که خودروسازان کشورمان تا سال ۱۴۰۴ به ازای تولید هر سه خودرو یک دستگاه صادر کنند این در شرایطی است که خودروسازان در هشت ماه سال جاری افت ۶۸ درصدی در صادرات را تجربه کردند. خبرگزاری ایسنا که روز گذشته آمار صادرات خودرو از کشور را منتشر کرد میزان صادرات خودروی سواری از کشور در هشت ماهه سال گذشته را ۲۹ هزار و ۶۸۳ دستگاه به ارزش ۱۹۱ میلیون دلار عنوان کرده بود که این میزان در مدت مشابه سال جاری به ۹ هزار و۵۴۰ دستگاه به ارزش ۵۰ میلیون دلار رسیده است. آمار مذکور نشان‌دهنده آن است که صادرات خودروی سواری از ایران از نظر تعداد ۸۶/۶۷ درصد، به لحاظ وزنی ۴۵/۷۰ درصد و به لحاظ ارزشی ۸۲/۷۳‌درصد کاهش داشته است.

همچنین بر اساس آمار اعلام شده در هشت ماهه سال ۹۰ میانگین قیمت خودروی سواری صادراتی، پنج هزار و ۲۵۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۵۴/۱۸‌درصدی مواجه بوده‌ است.

بر همین اساس سه کشور عمده مقصد صادرات خودروی سواری در هشت ماهه سال، عراق، بنین و آلمان بوده‌اند که برابر آمارها، میزان صادرات به عراق در این مدت ۹ هزار و ۳۰۶ دستگاه به ارزش ۴۷ هزار و ۵۲۷ هزار دلار بوده و این کشور به لحاظ تعداد، ۵۵/۹۷ درصد و به لحاظ ارزش ۸۶/۹۴‌درصد از سهم کل صادرات خودرو را به خود اختصاص داده است. پراید طی ماه‌های گذشته بیشترین حجم صادرات به کشور عراق را تشکیل داده است.

همچنین در هشت ماهه امسال، ۴۰ دستگاه خودرو به ارزش ۶۰۰ هزار دلار به بنین در غرب آفریقا صادر شده است که این کشور به لحاظ تعداد ۴۲/۰ درصد و به لحاظ ارزش ۲۰/۱ درصد از سهم کل صادرات خودروی ایران را به خود اختصاص داده است.

در هشت ماهه سال جاری، ۳۵ دستگاه خودرو به ارزش ۳۳۷ هزاردلار نیز به آلمان صادر شده و به این ترتیب آلمان از نظر تعداد ۳۷/۰ درصد و از نظر ارزش ۶۷/۰ درصد از سهم کل صادرات خودروی کشور را به خود اختصاص داده است.

میزان صادرات خودروی سواری از ایران به سایر کشورها نیز در این مدت، ۱۵۹ دستگاه به ارزش یک هزار و ۶۳۹ هزار دلار بوده که بر این اساس از نظر تعداد ۶۶/۱ درصد و از نظر ارزش ۲۷/۳ درصد از سهم کل صادرات خودرو را نشان می‌دهد.