گروه خودرو- در حالی که حدود سه هفته از دستور هیات دولت مبنی بر آغاز شماره‌گذاری «فراز» می‌گذرد، هنوز وضعیت شماره‌گذاری این کامیون مشخص نیست و ظاهرا هیچ کس نیز از سرنوشت آن خبر ندارد! اوضاع به شکلی است که حتی مدیرعامل ایران خودرودیزل نیز با ابراز بی‌اطلاعی از این موضوع، به خبرنگار ما می‌گوید: تا جایی که من در جریان هستم، اقدامات مربوط به شماره‌گذاری فراز در جریان است، اما نمی‌دانم پلیس راهور ناجا شماره‌گذاری این کامیون را آغاز کرده یا نه! هاشم یکه زارع در واکنش به این موضوع که طبق مصوبه دولت شماره گذاری فراز باید تا به حال آغاز می‌شد، تاکید می‌کند: شاید کار در مراحل بوروکراسی (کاغذبازی) و اداری گیر کرده است، وگرنه فراز در نهایت شماره گذاری خواهد شد. اظهارات مدیرعامل ایران خودرو دیزل در شرایطی است که رییس مرکز شماره‌گذاری راهور ناجا نیز چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد که مجوز شماره‌گذاری فراز را باید معاونت فنی - مهندسی ناجا به ما ابلاغ کند. سرهنگ علیرضا جهانگیری معاون فنی- مهندسی راهور ناجا نیز در آخرین اظهارنظر خود به خبرنگار ما گفت که راهور به مصوبه هیات دولت مبنی بر شماره گذاری فراز عمل خواهد کرد. با همه اینها، هنوز هیچ خبر رسمی و موثقی در مورد شماره‌گذاری «فراز» در دست نبوده و مشخص نیست این کامیون در نهایت چه زمانی مجوز ورود به جاده‌های کشور را دریافت خواهد کرد.

فراز، کامیونی چینی است که ایران خودرو دیزل حدود دو هزار دستگاه از آن را نیز به تولید رسانده، اما راهور ناجا با استناد به حوادث به وجود آمده برای مدل قبلی آن (هوو)، مدت‌هاست از شماره‌گذاری فراز امتناع به عمل می‌آورد. این در شرایطی است که هم اکنون حدود سه هفته از انتشار خبر موافقت هیات دولت با شماره‌گذاری «فراز» می‌‌گذرد.

طبق این مصوبه، راهور ناجا باید ظرف ۱۰ روز از ابلاغ مصوبه موردنظر، شماره‌گذاری ۵۰۰ دستگاه فراز را آغاز کند. این شماره‌گذاری البته به نوعی «مشروط» به حساب می‌‌آید، زیرا سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی، راهورناجا و دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، باید تا سه ماه پس از آغاز شماره‌گذاری فراز، عملکرد این کامیون را زیرنظر داشته و نتایج آن را اعلام کنند. اگر نتایج حاصله، رضایت بخش باشد، ورود فراز به جاده‌های کشور ادامه خواهد یافت و اگر نه، باز هم شماره‌گذاری این کامیون به حالت تعلیق در خواهد آمد. با همه اینها، فعلا که هیچ‌کس از سرنوشت «فراز» خبر ندارد!