گروه خودرو-در حالی که تولید «پژو روآ» از ابتدای مهرماه امسال متوقف و «وانت پیکان» نیز شماره‌گذاری نمی‌شود، مدیر بهینه‌سازی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت خواستار از رده خارج کردن این خودرو به علاوه «وانت نیسان» شد. آن طور که حمیدرضا فیض آبادی در گفت‌وگوی روز گذشته خود با ایسنا عنوان کرده، «وانت پیکان»، «روآ» و «وانت نیسان بنزینی» از نظر میزان مصرف سوخت حتی رتبه G (آخرین رتبه درنظر گرفته شده برای مصرف سوخت خودروهای داخلی) را نیز کسب نمی‌کنند، بنابراین از نظر استاندارد ملی«۲-۴۲۴۱» این سه خودرو از رده خارج به حساب می‌آیند و تولید آنها باید متوقف شود.وی با بیان اینکه تکنولوژی وانت پیکان، روآ و وانت نیسان بنزینی قدیمی است و برای استانداردسازی آنها، باید فناوری موتور شان تغییر کند، از سازمان ملی استاندارد خواسته که جلوی تولید این سه خودرو را بگیرد.

اظهارات فیض آبادی در شرایطی است که تولید پژو روآ از ابتدای مهرماه امسال متوقف شده و ایران خودرو نیز رسما این موضوع را تایید کرده است. از طرفی وانت پیکان نیز اگرچه هنوز به تولید می‌رسد، اما بنابر نظر سازمان ملی استاندارد، این خودرو هشت استاندارد را پاس نمی‌کند و به همین دلیل فعلا شماره‌گذاری نمی‌شود. همچنین وانت نیسان بنزینی نیز طبق مجوز سازمان ملی استاندارد، در حال تولید است، بنابراین از لحاظ قانونی نمی‌توان به تولید این محصول ایراد وارد کرد.

هرچند خودروهای داخلی با کم و کاست‌های کیفی خاص خود مواجه‌اند و به جای خود باید مورد نقد قرار گیرند ، اما به نظر می‌رسد اگر در مورد «استاندارد خودروها»، یک مرجع مشخص و معین اظهارنظر و اعمال قانون کند، خودروسازان و مشتریان نیز تکلیف خود را بهتر خواهند دانست. طبعا اینکه هر روز از جایی صدایی بلند شود و پیکان انتقاداتش را به سمت خودروسازان نشانه رود، نه به نفع صنعت کشور است، نه مشتریان سود چندانی خواهند برد.