نوسان در منحنی قیمت خودروها

گروه خودرو-بازار خودرو کشور این هفته با تغییرات نسبتا زیادی روبه‌رو شد، به نحوی که هم نمودار قیمت خودروهای داخلی نوسان را به خود دید و هم وارداتی‌ها تغییراتی را تجربه کردند.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند، طی هفته جاری باز هم قیمت‌ها در خانواده پژو ۲۰۶ بالا و پایین شد و سوزوکی گرندویتارا نیز در یک مدل، افزایش و در مدلی دیگر، کاهش قیمت را به خود دید. در بین خودروهای وارداتی نیز هیوندایی i۳۰ اتومات و تویوتا اوریون ارزان شدند، اما مورانو دو میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. تغییر قیمت دوباره ۲۰۶ و ۲۰۷

اگرچه پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ آی طی دو هفته گذشته کاهش قیمت را تجربه کردند، اما این هفته باز هم قیمت برخی مدل‌هایشان افزایش یافت.

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمتی معادل ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود، که‌ این موضوع از رشد ۲۰۰ هزار تومانی آن حکایت دارد. قیمت‌این خودرو زمانی تا مرز ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نیز بالا رفت، اما به تدریج پایین آمد و به زیر ۱۵ میلیون تومان رسید. حال ظاهرا ۲۰۶ دوباره روند افزایش قیمت خود را از سر گرفته است.

در بین دیگر مدل‌های ۲۰۶، تیپ ۵ آن نیز ۱۰۰ هزار تومان گران شد و هم اکنون قیمتی برابر با ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد. این در شرایطی است که پژو ۲۰۶ تیپ ۶، با ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت، ۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. هم اکنون تیپ ۳ ‌این خودرو نیز قیمتی برابر با ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد و V۹ نیز که مدلی صندوقدار و اتومات محسوب می‌شود، ۲۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. V۲۰ هم به عنوان ساده ترین مدل صندوقدار ۲۰۶، ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. ۲۰۶ در حال حاضر پرتیراژترین محصول‌ایران خودرو به شمار می‌رود. اما دیگر پژویی ایران خودرو یعنی «۲۰۷ آی» این هفته در مدل اتومات ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. این محصول هم اکنون ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود، اما نوع دنده‌ای آن، با همان قیمت ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خود به فروش می‌رسد.

از ۲۰۶ بگذریم و سری هم به سمند و پارس بزنیم. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، سمند SE این هفته ۲۰۰ هزار تومان ارزان شد و قیمت آن به ۱۳ میلیون تومان کاهش یافت. مدل LX مالتی پلاکس سمند نیز در حال حاضر قیمتی حدود ۱۵ میلیون تومان دارد و سمند پایه گازسوز EF۷ نیز ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. پژوپارس مدل سال اتومات نیز ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. از سوی دیگر سوزوکی گرندویتارا که اختلافی چند میلیونی بین قیمت کارخانه و بازار آن به چشم می‌آید، در مدل کلاس ۵ و اتومات خود، نیم میلیون تومان ارزان شد، ولی کلاس ۸ اتومات آن ۵۰۰ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرد. در حال حاضر ویتارای کلاس ۸ اتومات، ۵۴ میلیون تومان قیمت دارد و کلاس ۵ اتومات آن نیز ۴۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

مورانو دو میلیون گران شد

به سایپا و پارس خودرو برویم و ببینیم اوضاع قیمت آنها در بازار‌ این هفته به چه شکل بوده است. آن طور که خبر می‌رسد، در بین محصولات سایپا، ریو در حال حاضر ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد و پراید ۱۳۲‌ هم هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.سایپا ۱۱۱ نیز که همان مدل‌هاچ بک پراید محسوب می‌شود، نه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد و تیبا نیز ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در بین محصولات پارس خودرو نیز، ماکسیمای اتومات با همان قیمت ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خود خرید و فروش می‌شود و نوع دنده‌ای آن نیز ۳۷ میلیون تومان قیمت دارد. نیسان قشقایی نیز ۶۳ میلیون تومان قیمت به فروش می‌رسد و نیسان تینا نیز ۶۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت را داراست.

همچنین مگان اتومات ۲۰۰۰ سی سی ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود و مدل ۱۶۰۰ سی سی E۲، ۳۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

در بین دیگر محصولات پارس خودرو، تندر-۹۰ مدل E۲ قیمتی معادل ۱۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان را داراست و این در حالی است که تندر E۲ ایران خودرو ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

هیوندایی i۳۰ زیر قیمت!

به سراغ خودروهای وارداتی برویم و نگاهی به تغییر و تحولات آنها در هفته جاری بیندازیم.بنابر اخبار رسیده از بازار، هم اکنون هیوندایی i۳۰ اتومات ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، که این موضوع از افت قیمت ۷۰۰ هزار تومانی i۳۰ حکایت می‌کند.

به گفته فعالان بازار، i۳۰ هم اکنون قیمتی زیر کارخانه دارد. در بین دیگر وارداتی‌ها، تویوتا اوریون نیز یک میلیون تومان افت قیمت را تجربه کرد و هم اکنون ۷۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. نیسان مورانو نیز که همچنان کمیاب است، قیمتی برابر با ۱۰۸ میلیون تومان را داراست. مورانو با افزایش قیمتی دو میلیون تومانی روبه رو شده و این موضوع از کمبود عرضه آن به بازار، نشات می‌گیرد.

به گفته نمایشگاه داران خودرو پایتخت، در حال حاضر مزدا۲ با قیمتی معادل ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و مزدا۳ نیز ۴۹ میلیون تومان قیمت دارد.

همچنین هیوندایی IX۵۵ نیز ۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و سوناتای ۲۰۱۲ هم ۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین کیاموهاوی نیز هم‌اکنون قیمتی برابر با ۸۲ میلیون دارد و سراتو نیز ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هیوندای جنسیس نیز ۹۴ میلیون تومان قیمت دارد و سورنتو مدل ۲۰۱۲ نیز ۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.