ایسنا - میانگین قیمت خودروی سواری صادراتی در هفت ماهه امسال، پنج هزار و ۲۶۷ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۰۹/۱۷ درصدی مواجه بوده است. در حالی که میزان صادرات خودروی سواری از کشور در هفت ماهه سال گذشته، ۲۱ هزار و ۳۳ دستگاه به ارزش ۱۳۴ میلیون دلار بوده است این میزان طی هفت ماهه امسال به هشت هزار و ۸۱۶ دستگاه به ارزش ۴۶ میلیون دلار رسیده که نشان می‌دهد در این مدت با کاهش صادرات خودروی سواری مواجه بوده‌ایم؛ به نحوی که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، ۹۹/۶۰ درصد به لحاظ وزنی و ۲۵/۶۵ درصد به لحاظ ارزشی کاهش یافته است.

عراق، بنین و آلمان سه کشور عمده مقصد صادرات خودروی سواری در هفت ماهه سال بوده‌اند که برابر آمارها، میزان صادرات به عراق در این مدت، هشت هزار و ۶۲۵ دستگاه به ارزش ۴۴ میلیون و ۲۳۳ هزار دلار بوده و این کشور به لحاظ تعداد، ۸۳/۹۷ درصد و به لحاظ ارزش ۲۶/۹۵ درصد از سهم کل صادرات خودرو را به خود اختصاص داده است. همچنین در هفت ماهه امسال، ۴۰ دستگاه خودرو به ارزش ۶۰۰ هزار دلار به بنین در غرب آفریقا صادر شده است که این کشور به لحاظ تعداد ۴۵/۰ درصد و به لحاظ ارزش۲۹۱ درصد از سهم کل صادرات خودروی ایران را به خود اختصاص داده است.

آلمان نیز طی هفت ماهه نخست سال جاری، ۳۵ دستگاه خودرو به ارزش ۳۳۷ هزار دلار از ایران خریداری کرده است و به این ترتیب از نظر تعداد ۴۰/۰ درصد و از نظر ارزش ۷۳/۰درصد از سهم کل صادرات خودروی کشور را به خود اختصاص داده است. میزان صادرات خودروی سواری از ایران به سایر کشورها نیز در این مدت، ۱۱۶ دستگاه به ارزش یک هزار و ۲۶۳ هزار دلار بوده که بر این اساس از نظر تعداد ۳۲/۱ درصد و از نظر ارزش ۷۲/۲ درصد از سهم کل صادرات خودرو را نشان می‌دهد.