گروه خودرو- اگرچه از ابتدای آبان ماه، قیمت جدید بیمه خودروها اعمال شده است، اما کارگزاران بیمه باید تعهدات بدنی خود را در قبال خودروهایی که بیمه نامه آنها متعلق به قبل از تاریخ مذکور بوده و تا پایان امسال نیز اعتبار دارد، مطابق با نرخ جدید دیه انجام دهند. آن طور که مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی «سازمان حمایت» در گفت و گو با مهر عنوان کرده، کارگزاران بیمه موظف‌اند الحاقیه افزایش تعهدات بدنی را به مبلغ ۹۰ میلیون تومان برای بیمه شخص ثالث خودروهای دارای اعتبار که قبل از اول آبان ماه سال جاری صادر شده است، لحاظ کنند.

به گفته شهرام میرآخورلو، این الحاقیه‌ها باید حداکثر تا پایان آذرماه سال جاری صورت گیرند. وی همچنین تاکید می‌کند، بر اساس ابلاغیه رییس کل بیمه مرکزی که شرکت‌های خودروساز نیز بر مبنای آن عمل می‌کنند، بیمه‌های جدید شخص ثالث با تعهدات بدنی ۹۰ میلیون تومانی و تعهدات مالی سالانه ۵/۲۲ میلیون ریال، مبنای محاسبه حق بیمه قرار گرفته و بر اساس تعرفه‌های مصوب حق بیمه هیات وزیران، باید اعمال شوند.

با توجه به گفته‌های وی، اگر مثلا برای فردی که تا قبل از اول آبان ماه سال جاری بیمه‌نامه دریافت کرده، اتفاقی رخ دهد، شرکت‌های بیمه باید خسارت وی را بر اساس دیه ۹۰ میلیون تومانی پرداخت کنند.

به عبارت بهتر، چون مبلغ دیه به ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه‌های عادی و ۹۰ میلیون تومان در ماه‌های حرام افزایش پیدا کرده، کارگزاران بیمه می‌بایست خسارت‌های ناشی از تصادفات احتمالی را برای تمام خودروهایی که بیمه نامه آنها تا پایان سال اعتبار دارد، بر اساس نرخ جدید دیه بپردازند.

بنابراین شرکت‌های بیمه نمی‌توانند با استناد به اینکه بیمه‌نامه خودرویی متعلق به قبل از آبان ماه امسال است، از پرداخت خسارت مطابق با نرخ جدید دیه خودداری کنند.