گروه بنگاه‌ها - گروهی از نمایندگی‌های فروش خودروهای داخلی با صدور بیانیه‌ای، نسبت به روند واردات خودرو ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه آمده است: در حالی که با اجرای قوانین و ضوابط ناظر بر واردات، خودرو‌های وارداتی بین نیم تا ۱ درصد را به خود اختصاص می‌دهند و بازار هدف آن نیز عموما در نقاط خالی از حضور خودروهای داخلی شکل می‌گیرد، مقوله واردات خودرو همواره به طور سلیقه‌ای مدیریت شده است. در این راستا، سیر جدید واردات خودرو خارجی که با تصویب ضوابط فنی آن در سال ۱۳۸۲، بعد از قریب یک دهه ممنوعیت، کلید خورد، به نوعی با هدف اصلی آن، که همانا رقابت مرحله‌ای فی ما بین برند‌های معتبر جهانی و خودرو سازان داخلی برای ارتقائ کیفیت خودرو و خدمات پس از فروش بوده، فاصله دارد.

حال آنکه طی هفت سالی که از دور جدید واردات می‌گذرد، این نمایندگی‌ها بودند که شرایط خدمات پس از فروش را برای ورود خودرو مهیا کردند؛ در حالی که سوداگران بدون پرداخت کوچک‌ترین سهمی از سرمایه‌گذاری‌ها، تنها سود واردات را مطالبه می‌کردند. ضمن اینکه تمرکز نهادهای نظارتی هر روز بر این نمایندگی‌ها افزایش یافت و برای مثال، به‌رغم اینکه نمایندگی‌ها قریب دو سال است که مودی مالیات ارزش افزوده هستند، واردکنندگان خودرو هنوز ثبت نام نکرده‌اند.