ایسنا- سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اول تیرماه سال جاری اولین مجوز تغییرات قیمت‌ خودرو را صادر کرد و اینک تمامی قیمت‌ها از جمله قیمت خودروهای پارس‌خودرو، ایران خودرو و سایپا که مجوز تغییر قیمت گرفتند در سامانه این سازمان مشخص شده‌اند. شهرام میرآخورلو مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت با تاکید بر انحصاری بودن تولید خودرو در کشور به چگونگی افزایش قیمت خودرو پرداخت و اظهار کرد: در گام اول چهار درصد و در گام دوم چهار درصد افزایش قیمت سی‌کی، برای خودروهای قشقایی ۱۰ درصد، ریو سه درصد، خانواده ۲۰۶، ۵/۲ تا سه درصد و مگان ۵/۶ درصد افزایش قیمت در نظر گرفته شد و خانواده پژو ۴۰۵ و پژو پارس نیز کاهش قیمت داده شده‌اند.

میر آخورلو با اعلام این خبر که از این پس تغییر قیمت خودرو بر اساس چارچوب و اسناد و مدارک مالی است، گفت: تغییر قیمت تا سقف مجاز یعنی ۱۰ درصد امکان‌پذیر است.

وی با تاکید براین‌که کمیته خودرو برای تغییر قیمت نیست، گفت: این کمیته برای مباحث مهم‌تری چون تعرفه، رعایت حقوق مصرف‌کننده، ارائه ساز‌وکار برای تنظیم بازار خودرو و غیره نیز تصمیم‌سازی می‌کند.

وی با اشاره به شکوائیه‌ها درباره خدمات فروش و پس از فروش از جمله تغییر در تسهیل خودرو و سود تاخیر در تحویل گفت: ایران‌خودرو با توجه به گستردگی عرضه خودرو، بیشترین شکایت را به خود اختصاص داده بود که با اقدامات صورت گرفته توانستیم حقوق مصرف‌کننده را بگیریم. وی با اعلام خبر تنظیم آیین‌نامه جدید برای کمیته‌ خودرو با توجه به ادغام وزارتخانه‌ها تصریح کرد: تغییرات قیمت خودرو باید به صورت تدریجی صورت گیرد و این فشار روی کمیته خودرو گذاشته شد و چسبندگی قیمت و کشش بازار را برای تغییرات قیمت در نظر گرفته شد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مبنای افزایش قیمت خودرو نرخ حاشیه‌ بازار نیست، بلکه اسناد و مدارک مالی است، اظهار کرد: بازار به ۱۶ بخش تقسیم می‌شود از جمله انحصار مطلق در تولید، انحصار مطلق در خرید و غیره. تولید خودرو انحصاری است و نمی‌توان خرید ۷۰ میلیون ایرانی را کنترل کرد، بلکه باید دید امکان دارد تولید‌کننده عرضه را کم کرده باشد سپس با اقدامات لازم به تولید‌کننده فرصت داده نشود تا با کاهش عرضه و دیگر اقدامات قیمت را بالا ببرد.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه نظارت بر روند تولید و عرضه‌ کالا صورت می‌گیرد، اظهار کرد: برای مثال یکی از تولید‌کنندگان خودرو برای استفاده از تغییر قیمت‌ها سایت خود را بسته بود و با میزان عرضه باعث شده بود خودروی آن تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت در بازار داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در قرار‌داد فروش در حق خریدار اجحاف‌هایی صورت می‌گیرد، گفت: در صورت از بین‌رفتن اجحاف در قرار‌داد فروش خودرو حقوق مصرف‌کنندگان رعایت می‌شود. میرآخورلو با اعلام این خبر که تلاش می‌شود تحویل خودرو از یک ماه به ۱۰ روز کاهش یابد و فروش نقدی بالا رود، گفت: به زودی بازار خودرو سامان پیدا می‌کند. وی با بیان اینکه در سال گذشته یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو تولید شد، اظهار کرد: تولید‌کننده خودرو را براساس عرضه، تقاضا و کیفیت قطعات قیمت‌گذاری می‌کند.