قیمت خودروهای وارداتی همچنان کاذب است

گروه خودرو- اگرچه با تصویب کمیته قیمت‌گذاری، برخی خودروهای داخلی با افزایش قیمت در نمایندگی‌ها مواجه شدند، اما آن طور که خبر می‌رسد، این موضوع هنوز چندان تاثیر خود را بر بازار نگذاشته است. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، بیشتر خودروهای داخلی، هفته جاری را با تثبیت قیمت به انتها رساندند و تنها در چند مورد، تغییر و تحولاتی رخ داد.

از آن سو در بازار وارداتی‌ها نیز تنها چند خودرو با نوسان قیمت روبه‌رو شدند و این در حالی است که کارشناسان هنوز هم این بازار را حبابی می‌دانند. به اعتقاد آنها محدویت واردات و عرضه خودروهای خارجی طی یک سال و نیم گذشته، تعادل بازار این خودروها را به هم زده و سبب شده قیمت‌ها به شکلی کاذب و غیر واقعی افزایش یابد.

به عنوان مثال، هم اکنون قیمت کیااسپورتیج در نمایندگی‌ها حدود ۵۴ میلیون تومان است، اما مشتریان باید برای خرید آن از بازار آزاد، ۷۸ میلیون تومان هزینه کنند. در واقع قیمتی که هم اکنون برای بیشتر خودروهای وارداتی در بازار منظور می‌شود، حبابی است و اگر عرضه آنها کم نمی‌شد، قطعا با این قیمت‌ها در بازار روبه‌رو نبودیم. هرچند با توجه به تسهیل نسبی ورود خودروهای خارجی و تغییرات احتمالی در قانون واردات، مشکل عرضه این نوع خودروها تا حدی حل خواهد شد، اما تاثیر این موضوع بر بازار، قطعا چند ماه طول خواهد کشید. با این حساب، بعید به نظر می‌رسد حباب بازار خودروهای وارداتی به این زودی‌ها شکسته شده و قیمت‌ها در آن واقعی شود. اما به بازار برویم و ببینیم اوضاع قیمت خودروهای خارجی به چه شکل است. به گفته فعالان بازار، هم اکنون هیوندایی IX۵۵ با قیمتی معادل ۸۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و جنسیس نیز ۸۹ میلیون تومان قیمت دارد. سوناتای ۲۰۱۲ نیز ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و هیوندایی آزرا هم ۶۸ میلیون تومان قیمت دارد. در بین مدل‌های تویوتا نیز یاریس صندوقدار ۳۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد و کرولای GLI نیز ۵۴ میلیون تومان قیمت دارد.

کمری GLX نیز ۵۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از بازار تویوتا اوریون نیز خبر می‌رسد که خودرو ۷۱ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین لکسوس RX نیز که به یکباره افزایش قیمت را تجربه کرد، در حال حاضر ۱۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. لندکروز و پرادو نیز به ترتیب ۱۲۸ و ۱۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در بین محصولات کیاموتورز نیز موهاوی با قیمتی برابر با ۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و اپتیما هم ۴۸ میلیون تومان قیمت دارد. سراتو نیز با قیمتی معادل ۴۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

ریو گران شد، پارس ارزان

اما آن طور که از بازار خودروهای داخلی خبر می‌رسد، این هفته ریو ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

تندر-۹۰ ایران خودرو نیز ۲۰۰ هزار تومان گران شد و قیمت آن به ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت. تندر E۱ ایران خودرو نیز قیمتی برابر با ۱۵ میلیون تومان دارد. همچنین مگان نیز با افزایشی ۲۰۰ هزار تومانی، ۳۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

از سوی دیگر، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دارد و تیپ ۶ نیز که از گیربکس اتومات بهره می‌برد،

۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. پژو ۲۰۷ آی دنده‌ای هم اکنون ۱۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و مدل اتومات آن نیز ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین ماکسیما نیز ۴۵ میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان در مدل اتوماتیک خود قیمت دارد. سوزوکی گرند ویتارا نیز در مدل کلاس ۸ و اتومات خود، ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از افت قیمت یک میلیون تومانی آن در بازار حکایت می‌کند.