ایسنا - خودرو روی موج افزایش قیمت افتاده است، موجی که به نظر می‌رسد به این زودی‌ها به ساحل ثبات نرسد.

کارشناسان معتقدند که خودرو در پنج سال گذشته از نظر قیمت جزو با ثبات‌ترین کالاهای بازار بوده است. این ثبات تا جایی پیش رفته است که خودروسازان مدعی ورود به حاشیه ضرر شده‌اند. آنها می‌گویند قیمت تولید تندر۹۰ بین هزار تا هزار و ۵۰۰ دلار گران‌تر از قیمت فروش آن تمام می شود. به گفته آنان، ویتارا هم تا قبل از افزایش سه درصدی قیمتش در هفته‌های گذشته حدود پنج میلیون ارزان‌تر از قیمت تمام شده‌اش به فروش می‌رفت.

افزایش نرخ ارز، تغییر فضای کسب و کار، تورم و هزار و یک دلیل دیگر مانند آن مواردی است که خودروسازان در توجیه لزوم افزایش قیمت محصولاتشان ارائه می‌کنند.

خواسته‌های قطعه‌سازان را هم نباید نادیده گرفت. اگر دستگاه خودروسازان آن قدر عریض و طویل است که می‌توانند برخی محصولاتشان را با حاشیه ضرر در بازار عرضه کنند، قطعه‌سازان اغلب بنگاه‌های اقتصادی خرد هستند که باید درآمد و هزینه هایشان با هم بخواند.

دبیر انجمن قطعه سازان می‌گوید که به دنبال تغییرفضای کسب و کار در ماه‌های اخیر، قیمت تمام شده تولید برخی قطعات خودرویی افزایش قابل توجهی داشته است و این یعنی درخواست افزایش قیمت‌ها!

خودروسازان هم البته با وجود موافقت کمیته قیمت‌گذاری خودرو برای افزایش میانگین ۴ درصدی قیمت برخی از تولیداتشان، گویا هنوز قانع نشده‌اند. معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو، در مورد افزایش قیمت‌ها با تاکید بر اینکه قیمت قبلی خودرو‌هایی مانند گراند ویتارا از قیمت تمام شده آن‌ هم کمتر ‌بوده است، می‌گوید:در شرایطی که برخی از محصولات ما زیانده باشند، نمی‌توانیم پاسخگوی سهامداران خود باشیم و به همین دلیل طی یک نامه کتبی به کمیته قیمت‌گذاری خودرو اعلام کرده‌ایم که با قیمت‌های موجود، هزینه‎ها و درآمدهای ما حتی سر به سر هم نمی‌شود و این مساله مشکلاتی را برای ایران‌خودرو ایجاد می‌کند.

علی اصغر سرایی‌نیا می‌افزاید:کمیته قیمت‌گذاری با افزایش قیمت موافقت کرده، گرچه که هنوز هم قیمت‌های جدید با هزینه‌های ما همخوانی ندارند. برای مثال قیمت تمام شده گراند ویتارا برای ایران‌خودرو ۴۹ میلیون تومان است، در صورتی که در حال حاضر با اعمال افزایش قیمت مصوب کمیته قیمت‌گذاری، قیمت این خودرو ۴۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود که دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بیشتر از قیمت قبلی آن است، اما هنوز هم ارزان‌تر از قیمت تمام شده به فروش می‌رسد.