گروه خودرو - آیین نامه واردات کامیون‌های کارکرده نهایی و چهارشنبه گذشته برای تصویب به هیات دولت ارسال شد.

عبدالله جلالی قائم‌مقام ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور با اعلام این خبر اظهار داشت: در آیین نامه مذکور در کنار کامیون‌های کارکرده با عمر کمتر از سه سال ورود کامیون‌های انباری (کامیون‌هایی که سه سال از عمر تولید آنها گذشته اما صفر محسوب می‌شوند) نیز لحاظ شده است که تخفیف گمرکی این دو گروه با یکدیگر متفاوت است. به گفته جلالی، برای کامیون‌های کارکرده در آیین‌نامه مذکور کارکرد ۳۰۰ هزار کیلومتر با تخفیف ۲۰ درصد در تعرفه گمرکی پیش‌بینی شده و در صورتی که کارکرد خودرو کمتر از ۳۰۰ هزار کیلومتر باشد تخفیف بیشتری اعمال خواهد شد.

وی در خصوص تخفیف گمرکی در نظر گرفته شده برای کامیون‌های انباری در آیین‌نامه مذکور نیز گفت: برای کامیون‌های انباری تخفیف ۸۰ درصدی پیش‌بینی شده است.

جلالی در پاسخ به این پرسش که کامیون‌های کارکرده به چه صورت وارد کشور خواهند شد نیز اظهار داشت: براساس قانون پنجم توسعه تنها به شرکت‌های ایرانی حمل‌ونقل جاده‌ای اجازه داده شده که با تایید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به ورود این کامیون‌ها اقدام کنند. جلالی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه شرکت‌های حمل‌ونقل از زنجیره شبکه خدمات پس از فروش برخوردار نیستند خدمات‌رسانی به این خودروها به چه صورت انجام خواهد شد نیز گفت: مجوز واردات تنها برای خودروهایی صادر می‌شود که از شبکه خدمات‌رسانی در کشور برخودار باشند و خودروسازان داخلی نیز ملزم به ارائه خدمات به خودروهای مذکور شده‌اند.