آن‌طور که دیوان محاسبات کشور روز گذشته اعلام کرده، در سال گذشته از ۱۶۶هزار و ۳۲۵خودرویی که قیمتی بیش از سه‌میلیارد تومان داشته و مشمول مالیات بر خودروهای لوکس می‌شدند، تنها ۱۰درصد اقدام به پرداخت مالیات کرده‌اند. بر این اساس از دوهزار و ۸۵۰میلیارد تومانی که قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برای وصول مالیات لوکس‌ها در نظر گرفته بود تنها ۲۱۸میلیارد تومان از طرف دارندگان این خودروها پرداخت شده است.

جالب اینکه این میزان وصول نیز مربوط به خودروهایی بوده که در زمان تعویض پلاک و نقل‌و‌انتقال خودرو شناسایی شده‌اند. بنابراین می‌توان گفت تقریبا هیچ‌یک از کسانی که پیامک پرداخت مالیات خودروهای لوکس را دریافت کرده‌اند، اقدامی برای پرداخت آن انجام نداده‌اند.

با استناد به این آمار و ارقام می‌توان گفت اجرای قانون مالیات بر خودروهای لوکس با شکست مواجه شده‌ است. البته این موضوع جدیدی نیست و طی سه سال گذشته نیز که این مالیات تعریف شده بوده، نهادهای ذی‌ربط  در وصول آن کارنامه قابل‌قبولی نداشته‌اند. برای مثال مجموع مالیات تشخیصی برای خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۱ برابر با دو‌هزار و ۲۰۰میلیارد تومان بوده که از این رقم تنها ۲۰میلیارد تومان وصول شده بود. با این وجود در سال ۱۴۰۰ طبق اعلام سازمان امور مالیاتی ۵۰درصد مالیات بر خودروهای لوکس وصول شده بود.

به نظر می‌رسد هرچه می‌گذرد توجه لوکس‌سواران به پرداخت مالیات مذکور کمتر می‌شود. می‌توان گفت دارندگان این خودروها به این نتیجه رسیده‌اند که عدم پرداخت مالیات بر خودروهای لوکس برای آنها تبعاتی به همراه نخواهد داشت و تا زمانی که مجبور به پرداخت آن به خاطر معامله خودرو نشوند، برای وصول آن اقدام نمی‌کنند. آنچه مشخص است نبود یک سازوکار همه‌جانبه که بتواند به اجرای قانون مالیات بر لوکس‌ها کمک کند نیز در این مورد تاثیرگذار بوده است.