مشوق‌های هند برای خودروی برقی

آشوینی وایشناو، وزیر اطلاعات هند، اظهار کرد که این طرح در بهبود خودروهای نوآورانه، یارانه‌هایی به ارزش ۳۶.۷۹میلیارد روپیه برای خودروهای الکترونیکی دوچرخ، سه‌چرخ الکترونیکی، آمبولانس‌های الکترونیکی و کامیون‌های الکترونیکی در نظر می‌گیرد.

استقبال از خودروهای برقی هنوز در هند کم اما در حال افزایش است زیرا دولت انرژی پاک را ترویج می‌کند و به شرکت‌ها مشوق‌هایی برای ساخت وسایل نقلیه و قطعات در این کشور ارائه می‌دهد. طبق بیانیه دولت، در ابتدا، پنج‌میلیارد روپیه برای استقرار آمبولانس‌های الکترونیکی تحت این طرح هزینه می‌شود.

جایگزینی کامیون‌ها به عنوان منبع اصلی آلودگی هوا در هند، با هزینه پنج‌میلیارد روپیه برای جایگزینی با کامیون‌های الکترونیکی تشویق می‌شود. یارانه اضافی در قبال اسقاط کامیون‌های قدیمی تعلق می‌گیرد. هنوز مشخص نیست آیا این طرح برای خودروها نیز اعمال خواهد شد یا نه.

دولت هند اعلام کرد همچنین ۴۳.۹۱میلیارد روپیه برای آژانس‌های حمل‌و‌نقل عمومی برای خرید ۱۴هزار و ۲۸ اتوبوس برقی کنار گذاشته است.

نیتین گادکاری، وزیر حمل‌ونقل جاده‌ای هند، از خودروسازان خواست مراکز اسقاط وسایل نقلیه را برای خروج وسایل نقلیه آلاینده از جاده‌ها راه‌اندازی کنند.  به گفته وی، این اقدام می‌تواند فروش خودروها را ۱۸ تا ۲۰درصد افزایش دهد.

مدل‌های الکتریکی کمتر از ۲درصد از ۴.۲میلیون خودروی فروخته‌شده در هند در سال گذشته را تشکیل می‌دادند، اما دولت این کشور قصد دارد این میزان را تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰درصد برساند. این طرح جدید همچنین بر بهبود زیرساخت‌های شارژ در داخل کشور و ترویج آزمایش فناوری‌های جدید تمرکز خواهد کرد.

طبق گزارش ایسنا به نقل از رویترز، دولت هند اعلام کرد هدف اصلی این طرح تسریع در پذیرش خودروهای الکتریکی با ارائه مشوق‌های اولیه برای خرید آنها و همچنین با تسهیل ایجاد زیرساخت‌های ضروری شارژ برای خودروهای الکتریکی است.