خودروی 375‌هزار دلاری هیوندایی

به گزارش بی‌بی‌سی، هیوندای کانسپت «N ویژن ۷۴» را دوسال پیش و با الهام از یکی از کانسپت‌‌‌هایش در دهه ۷۰ میلادی ساخت. با اینکه بارها شایعه ساخت مدلی براساس آن منتشر شد، هیوندای درباره تولید آن اظهارنظری نکرده بود. اما هفته گذشته هنگام سخنرانی جاهون چانگ، مدیرعامل هیوندای در نشست سالانه برای سرمایه‌گذاران، نام کانسپت در یکی از اسلایدها دیده شد که نشان می‌دهد این خودرو از مدل‌‌‌های جدیدی است که هیوندای قرار است تا سال ۲۰۳۰ به بازار عرضه کند.

کانسپت «N ویژن ۷۴» دو موتور الکتریکی دارد که روی چرخ‌‌‌های عقب است. خودرو علاوه بر باتری، یک مبدل انرژی هم دارد که هیدروژن را به الکتریسیته تبدیل می‌کند. بسته به شرایط رانندگی، این الکتریسیته یا باتری‌‌‌ها را شارژ می‌کند یا مستقیم به موتور فرستاده می‌شود.

قوای محرکه کانسپت ۶۷۱ اسب بخار است، اما رسانه‌‌‌های کره‌‌‌ای می‌‌‌گویند خودرویی که براساس کانسپت ساخته می‌شود قوی‌‌‌تر خواهد بود. «روزنامه اقتصاد کره» از قول منابعی در داخل هیوندای گزارش داده که قدرت خودرو بیش از ۷۷۵اسب بخار است. با این قدرت، N از بعضی مدل‌‌‌های فراری، آستون‌مارتین و پورشه قوی‌‌‌تر خواهد بود. حداکثر سرعت کانسپتی که دوسال پیش معرفی شد، بیش از ۲۵۰کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومترش چهار ثانیه بود. به گزارش رسانه‌‌‌ها عملکرد N از کانسپت بهتر خواهد بود. هیوندای به توجه رسانه‌‌‌ها به نمایش نام خودرو در سخنرانی هفته گذشته واکنش نشان نداده است. اما «روزنامه اقتصادی سئول» گزارش داده که هیوندای این مدل اسپرت را در نمایشگاه لوازم الکترونیکی لاس‌‌‌وگاس در ماه ژانویه سال ۲۰۲۶ رونمایی خواهد کرد. براساس گزارش‌‌‌ها، هیوندای قصد دارد ۲۰۰دستگاه N بسازد و قیمت پایه آن ۵۰۰میلیون وون (حدود ۳۷۵‌هزار دلار) خواهد بود. N یکی از ۲۱مدل جدیدی است که مدیر هیوندای اعلام کرد تا سال ۲۰۳۰ به بازار عرضه خواهد کرد. چانگ در نشست هفته گذشته گفت هیوندای می‌‌‌خواهد فروش سالانه‌‌‌اش را تا سال ۲۰۳۰ به ۵میلیون و ۵۵۰‌هزار دستگاه افزایش دهد که ۳۰‌درصد بیشتر از فروش شرکت در سال ۲۰۲۳ است.