گروه خودرو - ورود قطعات چینی به بازار خدمات پس از فروش خودرو، تولیدات داخلی را به رقابت سختی کشانده است. چرا که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید در کشور، هم‌اکنون قیمت تمام‌شده قطعات استاندارد داخلی بالاتر از قیمت قطعات نامرغوب چینی قرار دارد. به گفته دبیر انجمن قطعه سازان هم اکنون حدود ۶۰ درصد بازار خدمات پس از فروش خودرو در اختیار قطعات بی‌کیفیت چینی قرار دارد، این در حالی است که ظاهرا ضابطه خاصی در ورود قطعات مذکور به داخل کشور وجود ندارد.با این حال روز گذشته رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در نشست خبری خود در واکنش به ورود قطعات بی‌کیفیت چینی اعلام کرد که از دهم آذر ماه سال جاری،

آن دسته از کالاهای چینی اجازه ورود به کشور را خواهند داشت که گواهینامه استاندارد کشور خود را دریافت کرده باشند.

نظام‌الدین برزگری در این زمینه اظهار داشت: طبق توافق صورت گرفته با سازمان استاندارد کشور چین از ۱۰ آذر ماه تنها کالاهای چینی که دارای گواهینامه این سازمان باشند مجاز به ورود به ایران هستند و در صورت تخلف از این امر، ایران می‌تواند موضوع را در مجامع حقوقی بین‌المللی پیگیری کند.

وی افزود: در این تفاهمنامه تاکید شده که ملاک استاندارد بودن کالاهای چینی برای ورود به کشورمان استانداردهای ملی ایران و استانداردهای بین‌المللی باشد.

برزگری همچنین در این نشست خبری تاکید کرد که سازمان استاندارد نیز در مبادی ورودی کشور اقدام به کنترل این کالاها کرده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با آن برخورد می‌کند. بنابر اظهار نظرهای رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی می توان از آذرماه شاهد عدم حضور قطعات چینی در بازار قطعات یدکی کشور باشیم.