رشد جهانی برقی‌ها

شرکت تحقیقات بازار Rho Motion اعلام کرد که فروش جهانی خودروهای تمام‌برقی و پلاگین هیبریدی در ماه ژوئیه به لطف رشد قوی چین در سال جاری و با وجود کاهش تقاضا در اروپا سالانه ۲۱درصد افزایش یافت.چارلز لستر، مدیر داده در Rho Motion، به رویترز گفت در اتحادیه اروپا، ام‌جی موتور، متعلق به شرکت سایک موتور چین، انتظار دارد بیشترین ضربه را از تعرفه‌های موقت اعمال‌شده بر خودروهای برقی وارداتی از چین، ببیند. داده‌ها نشان می‌دهد در سراسر جهان در ماه ژوئیه ۱.۳۵میلیون خودروی برقی فروخته شد که ۰.۸۸میلیون آن در چین بود و ۳۱درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت. فروش پلاگین هیبریدی‌های فروخته‌شده در چین در هفت ماه سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته ۷۰درصد افزایش یافته است.بی‌وای‌دی، بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی در چین و جهان، در همین دوره گزارش داد که فروش جهانی خودروهای تمام‌برقی و پلاگین هیبریدی به ترتیب ۱۳ و ۴۴درصد افزایش داشته است.در اروپا، فروش ماهانه در ژوئیه ۷.۸درصد کاهش یافته است که نسبت به آمارهای سال گذشته مطابق با سال ۲۰۲۳ است.

در هفت ماه منتهی به ژوئیه، در آلمان، بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی اتحادیه اروپا، ۱۲درصد کاهش فروش رخ است.فروش خودروهای برقی در ایالات‌متحده و کانادا، در ماه ژوئیه ۷.۱درصد افزایش یافت. لستر به رویترز گفت بی‌وای‌دی همچنان در این ماه به رکورد فروش خودروهای پلاگین هیبریدی ادامه داد.به گزارش ایسنا از رویترز، اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه تعرفه‌های موقت بر واردات خودروهای برقی ساخت چین وضع کرد. اتحادیه اروپا اعلام کرد بی‌وای‌دی با عوارض ۱۷.۴درصد، جیلی با عوارض ۱۹.۹درصد و سایک با عوارض ۳۷.۶درصد مواجه است.

یارانه ویتنام به خودروهای برقی

در خبری دیگر از خودروهای برقی، رویترز اعلام کرد ویتنام در حال برنامه‌ریزی برای پرداخت یارانه به قیمت برق برای ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه برقی است که به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای ترویج استفاده از وسایل نقلیه برقی و انجام تعهدات انتقال انرژی در نظر گرفته شده است.

دولت ویتنام در بیانیه‌ای گفت که طرح یارانه قرار است تا اواسط سپتامبر برای تصویب به دولت مرکزی ارائه شود.این کشور آسیای جنوب شرقی، خانه سازنده خودروهای برقی وینفست، در راستای تعهد اقتصادهای پیشرفته، بی‌طرفی کربن را تا سال ۲۰۵۰ هدف قرار داده است. این کشور در حال حاضر بیش از ۱۵۰هزار پورت شارژ خودروی برقی دارد که اکثر آنها متعلق به شرکت خودروسازی وینفست هستند.دولت ویتنام در بیانیه‌ای اعلام کرد انتقال انرژی سبز یک وظیفه ضروری و مهم در فرآیند تحقق اهداف توسعه سبز و در اجرای تعهدات بین‌المللی ویتنام است.بر اساس این بیانیه، دولت همچنین روی مشوق‌هایی برای تولید و واردات خودروهای برقی و برای تغییر خودروهای موتور احتراق داخلی به خودروهای برقی تمرکز خواهد کرد. در این بیانیه آمده است که ویتنام تضمین می‌کند تمام مناطق شهری سیستم‌های شارژ عمومی خودروهای برقی دارند.