حضور در بازارهای جهانی بدون خلاقیت غیر ممکن است

گروه خودرو - سه‌شنبه گذشته شرکت سایپا در حالی جشن صادرات ۱۱۱ هزار خودرو تحت برند خود را جشن گرفت که براساس استراتژی توسعه صنعتی خودرو که سال گذشته به خودروسازان ابلاغ شد شرکت‌های خودروساز باید به تولید سه میلیون خودرو و صادرات یک میلیون دستگاه خودرو تا سال ۱۴۰۴( ۱۵ سال آینده) دست یابند، رقمی که برخی کارشناسان آن را بلند پروازانه دانسته و دست یافتن به آن را سخت و دشوار می‌خوانند، اما مسوولان شرکت‌های خودروساز معتقدند رسیدن به رقم مذکور در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها دور از ذهن نیست. برخی کارشناسان خودرو معتقدند که عدم طراحی و تولید خودروی به روز و قابل رقابت در بازارهای جهانی از سوی شرکت‌های خودروساز عمده دلیلی است که تحقق رقم صادراتی پیش‌بینی شده را غیرممکن می‌کند، چرا که هم‌اکنون بازار جهانی با خودروهای مازاد روبه‌روست که به این طریق عرصه برای خودروسازان داخلی روز به روز تنگ‌تر خواهد شد و در صورتی که خودروسازان خود را به فناوری روز جهانی مجهز نکنند حضور در بازار‌های جهانی را نیز باید فراموش کنند.

خودروسازان نیز با تایید این موضوع معتقدند علاوه بر طراحی خودروهای به روز و جدید باید زیرساخت‌های صادراتی نیز از سوی مسوولان فراهم شود تا به این طریق امکان حضور در بازارهای صادراتی فراهم شود.

خودروسازان نبود مشوق‌های صادراتی، نامشخص بودن نرخ ارز و مشکلاتی که در حمل‌ونقل کالای صادراتی و ... وجود دارد را عمده مشکلات برای حضور در بازارهای صادراتی عنوان می‌کنند و معتقدند با برطرف کردن این مشکلات حضور در بازارهای صادراتی امکان‌پذیر خواهد بود.

حمل‌ونقل عمده مشکل صادرکنندگان

نعمت‌الله پوستین دوز مدیرعامل سایپا در این مراسم اظهار داشت: صادرات ویترینی برای جلوه دادن توان یک کشور است و با توجه به شرایط روز دنیا کسب بازارهای جهانی بسیار سخت شده است.

وی با بیان اینکه مالکیت و سهامداری در دنیا در حال تغییر است، افزود: باید توان نوآوری و قدرت رقابت محصولات ایرانی را افزایش دهیم؛ زیرا اگر نتوانیم بستر خلاقیت را در مجموعه‌های خود فراهم کنیم، بازار را از دست داده و ورودمان به برخی بازارها نیز ناممکن خواهد شد. به گفته پوستین دوز در حال حاضر توقع مشتریان از خودرو مدام در حال تغییر است و از سوی دیگر خودرو از کالای لوکس خارج شده است و خودروسازان نیز باید خود را با این شرایط وفق دهند.

وی حمل‌ونقل را یکی از عمده مشکلات در بخش صادرات برشمرد و افزود: به دلیل مشکلات حمل‌ونقل، سال گذشته تولیدات سایپا با شرایط سختی صادر شد که اگر این مشکلات برطرف شود امکان رشد صادرات وجود دارد.

صادرات ۲۰۰ هزار دستگاه تا سال ۹۵

محسن جوان معاون صادرات سایپا نیز در این مراسم بیان کرد: به‌رغم اینکه جوایز صادراتی در قانون برای خودروسازان در نظر گرفته شده اما تاکنون این قانون در مورد آنان اعمال نشده است.

به گفته جوان، برای تشویق صادرکنندگان باید در این روند تجدید نظر صورت گیرد و از کشورهای موفق در زمینه صادرات مانند چین، ترکیه و غیره در پرداخت مشوق‌های صادراتی الگوبرداری شود. جوان در ادامه درخصوص سایر مشکلاتی که بر سر راه صادرات وجود دارد، گفت: مبادلات بانکی نیز یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان است که دولت باید کمک کند تا ارتباطات بانکی تسهیل شود و در این مورد پیشنهاد ما ایجاد شعب بانک‌های ایرانی در بازارهای خارجی، اعطای تسهیلات و همچنین ایجاد بانک مشترک بین کشور‌ها است. به گفته وی علاوه بر موارد مذکور ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز پاسخگوی صادرکنندگان نیست که این امر بر روند صادرات تاثیر می‌گذارد؛ به طوری که بروز این مشکل در سال گذشته موجب شد سایپا نتواند برنامه‌های صادراتی خود را محقق کند.

جوان یادآور شد، سایپا در نظر دارد تا از رقم ۷۰ هزار دستگاهی را که برای صادرات در سال جاری پیش‌بینی کرده تا انتهای برنامه پرواز ۹۵ به ۲۰۰ هزار دستگاه برساند تا پس از آن بتوان رقم پیش‌بینی شده در استراتژی توسعه صنعتی محقق کرد.

حرف صحیح را از ما بشنوید

مدیرعامل سایپا همچنین در حاشیه این مراسم با رد اخبار منتشر شده مبنی بر وجود مشکل کمبود قطعات در تولید تیبا اعلام کرد: تولید این خودرو طبق برنامه انجام می‌شود و شما نیز حرف‌های صحیح را از ما بشنوید.

اظهارات مطرح شده از سوی مدیر عامل شرکت سایپا در حالی است که چندی پیش مجید هدایت رییس هیات عامل سازمان گسترش از عقب بودن برنامه سایپا در تولید تیبا به دلیل بروز مشکل در تامین قطعه خبر داده بود.

وی در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر مشکل تامین قطعه تیبا نیز گفت: بالاخره هر خودرویی ممکن است در یک مقطع زمانی دچار کمبود قطعه شود که این مشکل مقطعی است.

وی در ادامه افزود: ما از برنامه تولید تیبا عقب نیستیم و برای سال جاری نیز تولید بیش از۵۰ هزار دستگاه تیبا را پیش‌بینی کرده‌ایم.

ریو کاهش تولید نداشته

از سوی دیگر مدیر عامل سایپا با رد افزایش قیمت محصولات این شرکت بیان کرد: افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات این شرکت بدون صدور مجوز صورت نگرفته است و در مورد برخی محصولات مانند قشقایی که در تیراژ پایین تولید می‌شود و وابسته به نرخ ارز است، به دلیل افزایش نرخ ارز پیشنهاد تعدیل قیمت به مراجع مربوطه ارائه شده که در حال بررسی است.

پوستین دوز در واکنش به بحث‌های مطرح شده مبنی بر افزایش قیمت سایپا ۱۳۲ نیز اظهارداشت: افزایش قیمتی روی این محصول انجام نشده و اگر نمایندگی را سراغ دارید که چنین اقدامی را صورت داده به ما اطلاع دهید.

وی همچنین با رد افزایش قیمت ریو نیز تاکید کرد: سایپا افزایش قیمتی روی این محصول در کارخانه نداشته‌ و رشد قیمت در بازار آزاد اتفاق افتاده است.

افت صادرات نداشتیم

وی همچنین در خصوص دلایل افت ۶۹ درصدی صادرات خودرو در دو ماه اول سال جاری نیز گفت: سایپا افتی در صادرات نداشته و میزان صادرات این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نیز داشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در دو ماه اول سال جاری صادرات تنها به عراق صورت گرفته نیز افزود: سایپا هیچ توقف صادراتی به سایر کشورها مانند سوریه و ونزوئلا نداشته و روند صادرات به این دو کشور همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل سایپا در ادامه در خصوص اظهارات مطرح شده از سوی رییس سازمان گسترش مبنی بر مذاکره با خودروسازان و امضای عقد قرار داد برای تولید خودرو ارزان قیمت نیز گفت: هنوز چیزی در این خصوص به ما ابلاغ نشده است.

علاوه بر موارد مذکور پوستین دوز همچنین در خصوص بحث‌های مطرح شده از سوی شجاعی فرد رییس پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، مبنی بر تعطیل بودن مرکز نوآوری شرکت سایپا نیز گفت: در سال جاری ۵۰ میلیارد تومان در این زمینه بودجه اختصاص یافته و دو ساختمان بسیار مجهز و دارای امکانات آزمایشگاهی و طراحی، نیز در این خصوص تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

از سوی دیگر مدیرعامل سایپا در خصوص اجرای طرح تامین و عرضه محصولات سایپا در این طرح نیز گفت: ما در این مورد اعلام آمادگی کرده‌ایم؛ ولی طرح هنوز عملیاتی نشده است.

وی افزود: قرارداد مربوط به عرضه محصولات سایپا در طرح تامین منعقد شده و به امضای دو طرف رسیده است.

مدیرعامل سایپا در مورد ایجاد دو خط تولید جدید محصولات سایپا در کشورهای دیگر نیز گفت: ایجاد خط تولید محصولات سایپا در سودان در مراحل نهایی قرار دارد که این طرح امسال افتتاح خواهد شد و خط تولید سایپای عراق نیز در حال تجهیز است.