نظارت موسسه استاندارد بر واردات قطعات کاهنده مصرف سوخت

گروه خودرو - با اجرای طرح سهمیه‌بندی سوخت و افزایش بهای آن این روزها شاهد سرازیر شدن مکمل‌ها و قطعاتی به بازار هستم که وارد‌کنندگان آنها مدعی هستند با استفاده از این قطعات و مکمل‌ها مصرف سوخت خودروها به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت قطعاتی که به راحتی سر از بازار داخلی در آورده‌اند و تاکنون منعی برای ورود آنها در نظر گرفته نشده است. قرار نگرفتن این قطعات در رده قطعاتی که شامل استاندارد‌های اجباری می‌شوند، عمده دلیلی است که موجب شده تا دست وارد‌کنندگان برای ورود این قطعات به بازار کشور باز باشد و منعی برای ورود آنها به کشور وجود نداشته باشد، اما موسسه استاندارد سعی دارد تا طی چند ماه آینده با اخذ تدابیری از ورود قطعات بی‌کیفیتی که در این زمینه وارد کشور می‌شوند، جلوگیری کند. موسسه استاندارد پیش از این هیچ نوع نظارتی بر ورود قطعات مذکور نداشته است، اما از ابتدای سال‌جاری که تمامی کالاهای وارداتی باید با ثبت سفارش وارد کشور شوند، طی چند ماه آینده ورود قطعات کاهنده مصرف سوخت نیز با مجوز و تاییدیه‌های این سازمان وارد بازار خواهند شد؛ بنابراین از مکمل‌ها و قطعات کاهنده مصرف سوخت که فاقد تاییدیه موسسه استاندارد باشد به کشور جلوگیری می‌شود. بهادر کاظمی معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: از ابتدای سال‌جاری تمام کالاهای وارداتی باید ثبت سفارش شوند که این امر هم‌اکنون به تدریج در مورد کالاهای وارداتی در حال انجام است.معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد در ادامه می‌گوید: با اجرای این روش طی چند ماه آینده ثبت سفارش برای تمام کالاهای وارداتی اجباری می‌شود که با اجرای آن از ورود قطعات و مکمل‌های غیر‌استاندارد که برای کاهش مصرف سوخت وارد کشور می‌شوند نیز جلوگیری خواهد شد. این امر در حالی است که این روزها شاهد افزایش تبلیغات کیت‌ها، مکمل‌ها و قطعات الکترونیکی کاهنده مصرف سوخت در جراید و حتی صدا و سیما هستیم، قطعاتی که وارد‌کنندگان مدعی هستند با استفاده از آنها علاوه بر کاهش مصرف سوخت قدرت موتور خودرو نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند و به این طریق خریداران با یک تیر دو نشان می‌زنند.در این مورد برخی از کارشناسان معتقدند که هنوز به صورت علمی تاثیر این قطعات و مکمل‌ها بر میزان مصرف سوخت خودروها ثابت نشده است و آنچه مسلم است این قطعات نمی‌توانند چندان بر میزان مصرف سوخت تاثیرگذار باشند. تبلیغات گسترده صورت گرفته روی قطعات و مکمل‌های مذکور در حالی است که ادعای شرکت‌های عرضه‌کننده تنها پشتوانه آنها برای عرضه در بازار محسوب می‌شود.از سوی دیگر کارشناسان پیشنهاد می‌دهند که به جای استفاده از این قطعات و مکمل‌ها مالکان استفاده اصولی از خودرو را در دستور کار خود قرار دهند تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت شاهد افزایش راندمان خودرو نیز باشند به گفته کارشناسان استفاده از دنده مناسب، خودداری از ترمزهای شدید و استفاده به موقع از گاز، تخلیه بار اضافی، تنظیم باد لاستیک، چکاپ به موقع (فیلتر، شمع و روغن موتور) خودرو و... موجب خواهد شد تا بدون استفاده از این قطعات و مکمل‌ها مالکان کاهش مصرف سوخت خودرو را تجربه کنند.

کاهنده‌ای که نمی‌کاهد

اوستا گودرزی استاد دانشگاه علم و صنعت نیز در خصوص تاثیر قطعات و مکمل‌های عرضه شده در بازار بر میزان مصرف سوخت خودرو می‌گوید: تاثیر قابل‌توجه این قطعات بر مصرف سوخت خودروها هنوز به صورت علمی ثابت نشده است و پشتوانه علمی در خصوص کاربرد این قطعات وجود ندارد.

به گفته گودرزی، مکمل‌هایی که با عنوان کاهنده وارد بازار شده‌اند تنها به بهبود کیفیت بنزین و افزایش اکتان سوخت کمک می‌کنند به همین دلیل تاثیر چندانی در میزان مصرف سوخت خودرو ندارند.

وی در خصوص تاثیر کیت‌های نصب شده روی بخش سوخت خودرو نیز می‌گوید: این کیت‌ها نیز تنها روند احتراق خودرو را بهبود می‌بخشند و تاثیر محسوسی روی میزان مصرف سوخت خودرو ندارند.به گفته گودرزی حدود ۱۰ سال پیش قطعات و مکمل‌هایی برای کاهش مصرف سوخت وارد کشور شدند که نتایج تست قطعات و کیت‌های مذکور نشان دهنده تاثیر نامحسوس بر کاهش مصرف سوخت بود.علی جزایری رییس انجمن موتور نیز در خصوص تاثیر این قطعات و مکمل‌ها روی مصرف سوخت خودرو می‌گوید: ادعاهای بر سرکاهش مصرف سوخت با نصب برخی از قطعات یا استفاده از مکمل‌ها در کشور بسیار زیاد شده، اما ادعاهای مذکور بدون پشتوانه علمی بوده است.مرتضی شفیعی معاونت مهندسی سایپا نیز در خصوص استفاده از قطعات و مکمل‌های سوخت روی خودرو می‌گوید: این قطعات در شبکه خدمات پس از فروش کاربرد دارند و در رده روش‌های جانبی قرار دارند، اما مورد تایید شرکت‌های خودروساز نیستند.به گفته معاونت مهندسی سایپا استفاده از این قطعات از سوی خودروسازان در دنیا مرسوم نیست چرا که خودروسازان برای بهبود سیستم سوخت‌رسانی ارتقای ECU یا موتور را در دستور کار قرار می‌دهند که این روش در میان تمام خودروسازان دنیا مرسوم است.رییس انجمن موتور نیز در این خصوص می‌گوید: خودروسازان سال‌ها است که ارتقای اتاق احتراق و سامانه سوخت‌رسانی را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا به این طریق سوخت‌رسانی خودروها را بهبود بخشند. به گفته جزایری، علاوه بر ارتقای سیستم سوخت‌رسانی طی چند سال گذشته تغییراتی نیز روی موتور و ECU خودروها صورت گرفته که این تغییرات کاهش مصرف سوخت خودرو را به همراه داشته است که در این خصوص می‌توان به انژکتوری شدن موتورهای کاربراتوری، برقی شدن سیستم الکتریکی خودروها و... اشاره کرد.

کاهنده‌ها و افت کیفیت خودرو

رییس انجمن موتور در خصوص تاثیر این قطعات بر روی خودرو نیز می‌گوید: استفاده از این قطعات نه تنها تاثیری بر کاهش مصرف سوخت خودروها ندارد، بلکه در برخی مواقع موجب بروز مشکل روی قطعات سامانه سوخت و محفظه احتراق خودرو نیز می‌شود.

گودرزی نیز در این خصوص می‌گوید: برخی از کیت‌ها بر مبنای ایجاد میدان مغناطیسی روی سیستم سوخت‌رسانی خودرو عمل می‌کنند که این میدان ممکن است سایر قطعات برقی خودرو را تحت تاثیر قرار دهد که این امر ECU خودرو را با مشکل مواجه خواهد کرد. وی در خصوص تاثیر مکمل‌ها روی خودرو نیز می‌گوید: مکمل‌هایی که به صورت مایع و قرص وارد بازار شده‌اند نیز در برخی مواقع در سیستم سوخت‌رسانی خودرو رسوب کرده و موجب می‌شود تا اتاق احتراق خودرو با مشکل مواجه شود.

معاونت مهندسی سایپا نیز با تایید تاثیر منفی این قطعات روی خودرو می‌گوید: استفاده از این قطعات در اصل به معنی به دست آوردن چیزی و از دست دادن چیز دیگر است؛ چرا که استفاده از این قطعات موجب می‌شود تا در صورت کاهش جزئی سوخت راندمان خودرو کاهش یابد.به گفته شفیعی، استفاده از این قطعات در برخی مواقع استهلاک خودرو را نیز به همراه دارد و موجب کاهش قدرت موتور می‌شود.به گفته گودرزی، موسسه استاندارد و مراکز تحقیقاتی باید قطعات و مکمل‌هایی که وارد بازار می‌شوند را ارزیابی کرده و صحت ادعای وارد‌کنندگان را بررسی کنند تا از ورود قطعاتی که صحت ادعای آنها ثابت نشده به کشور جلوگیری کند.معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد نیز با تایید غیر‌علمی بودن تاثیر کیت و مکمل‌ها بر مصرف سوخت در این خصوص می‌گوید: کیت و مکمل‌های وارداتی علاوه بر خودروسازان و کارشناسان مورد تایید موسسه استاندارد نیز نبوده؛ چرا که تاثیر کاهندگی این قطعات هنوز ثابت نشده است. به گفته کاظمی استفاده از این قطعات تنها در صورتی مجاز است که شرکت سازنده خودرو و موتور قطعه مذکور را مجاز خوانده باشد و در غیر‌این صورت استفاده از این قطعات غیر‌مجاز خواهد بود و موسسه استاندارد در پی جلوگیری از ورود این قطعات است.