طرح نوسازی 40 هزار خودروی فرسوده

عکس: نگار متین‌نیا

گروه خودرو - طرح نوسازی ۴۰ هزار خودروی فرسوده در حالی از شنبه آینده آغاز می‌شود که برای اولین بار یک شرکت خصوصی به جمع تامین‌کنندگان طرح مذکور پیوسته است.

این طرح، با همکاری سایپا و مدیران خودرو انجام می‌شود و به هر یک از متقاضیان ۵۰ میلیون ریال وام با بازپرداخت پنج‌ساله و با نرخ سود ۱۴ درصد در بانک‌های عامل سپه و ایران تعلق می‌گیرد. پیش از این و در برنامه‌های قبلی طرح نوسازی تنها دو شرکت نیمه دولتی ایران خودرو و سایپا حضور داشتند که این امر موجب می‌شد تا طرح نوسازی همواره با مشکل تامین خودروهای مورد نیاز مواجه باشد، اما در این مرحله از طرح علاوه بر نوسازی ۳۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده توسط شرکت سایپا، ۱۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده نیز توسط شرکت مدیران خودرو نوسازی خواهد شد. آغاز طرح نوسازی، بهانه‌ای شد که روز گذشته امیررضا رجبی معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور در جمع خبرنگاران قرار گرفته و به تشریح جزئیات طرح مذکور بپردازد.به گفته معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور براساس مذاکراتی که با شرکت مدیران خودرو صورت گرفت مقرر شد تا MVM در دو مدل سه و چهار سیلندر به صورت دنده اتوماتیک و معمولی وارد طرح نوسازی شود.

رجبی درباره مهلت ثبت‌نام در این طرح اظهار داشت: زمان ثبت‌نام از روز شنبه مورخ ۴ تیر سال‌جاری آغاز و به مدت ۳۰ روز ادامه خواهد داشت، اما در صورت تکمیل ظرفیت سایت ثبت‌نام بسته خواهد شد. معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور در ادامه با بیان اینکه ۱۰ هزار دستگاه خودرو MVM به عنوان خودرو جایگزین در نظر گرفته شده است در خصوص شرایط تسهیلات این طرح نیز اظهار داشت: ظرفیت پذیرش خودرو در این مرحله ۱۰ هزار دستگاه است که نیمی از تسهیلات از سوی بانک سپه تامین و نیم دیگر نیز از طریق فروش اقساطی توسط شرکت مدیران تامین خواهد شد. معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور بیان کرد: بازپرداخت وام‌های ۵ میلیون تومانی ۵ ساله است و با نرخ سود ۱۴ درصد توسط بانک سپه در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. وی درباره شرایط این طرح اعلام کرد: خودروهایی می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند که مدلشان از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ شمسی باشد همچنین مالک خودروی فرسوده باید سند قطعی یا وکالت بلاعزل داشته باشند. به گفته رجبی مذاکره با سایر شرکت‌های خصوصی نیز برای شرکت در طرح نوسازی در حال انجام است.

آغاز طرح نوسازی سایپا از شنبه

به گفته معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور طرح نوسازی ۳۰ هزار خودروی فرسوده سایپا از روز شنبه آغاز خواهد شد.رجبی در خصوص شرایط جدید طرح نوسازی سایپا نیز گفت: طرح نوسازی سایپا از روز شنبه به مدت ۳۰ روز آغاز خواهد شد و در این مرحله از طرح جایگزینی، ۳۰ هزار خودروی فرسوده با همکاری شرکت خودروساز سایپا و بانک ملی نوسازی خواهد شد . معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور در ادامه در پاسخ به این پرسش که در این مرحله از طرح نوسازی چه محصولاتی از سایپا شرکت داده خواهند شد، افزود: خودروهای جایگزین این طرح شامل انواع خودرو پراید است. وی در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای طرح نوسازی محصولات سایپا نیز گفت: مبلغ وام ۵ میلیون تومان با سود ۱۴ درصد و با پرداخت ۵ ساله از طریق شعب بانک ملی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. رجبی همچنین اعلام کرد: متقاضیانی که پیش از این از وام خودروی فرسوده استفاده کرده باشند اجازه ثبت‌نام در این طرح را ندارند. معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور اعلام کرد: دارندگان خودروهای فرسوده باید به نمایندگی‌های مجاز سایپا در سراسر کشور مراجعه کرده و با ارائه مدارک شناسایی اقدام به ثبت‌نام کنند. وی در ادامه با اشاره به اینکه در این مرحله از طرح نوسازی در مجموع ۴۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج می‌شوند، گفت: در شرایط جدید افرادی که دارای خودروی وانت هستند نیز می‌توانند ثبت‌نام کرده و خودروی سواری جایگزین دریافت کنند.

طرح نقدی استارت خورد

معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور افزود: برخی از مالکان خودروهای فرسوده تمایلی به دریافت خودروی جایگزین ندارند که این دسته از افراد می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های مجاز مراکز اسقاط در این طرح ثبت‌نام کنند. به گفته معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور، به هنگام ثبت‌نام از متقاضیان شماره حساب بانکی دریافت می‌شود و سپس با کنترل بانک وجه مربوط به اسقاط خودرو به حساب مالک واریز می‌شود. معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور در پاسخ به این پرسش که وجه خودروهای فرسوده ظرف چند روز به حساب متقاضیان واریز خواهد شد، تاکید کرد: پس از انجام مراحل در نظر گرفته شده ظرف ۷ روز پول به حساب متقاضیان ریخته می‌شود. رجبی همچنین اشاره کرد که این طرح تا پایان مرداد سال‌جاری ادامه خواهد داشت. معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور در پاسخ به این پرسش که چه تعداد خودرو فرسوده مدل ۵۵ تا ۶۵ هستند نیز گفت: در حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده با مدل ۵۵ تا ۶۵ در کشور وجود دارد که می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام کنند.

روآ تنها برای شهرستان‌ها

معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور همچنین در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار داشت: در حال حاضر ثبت‌نام تاکسی در شهرستان‌ها برای دریافت خودروی جایگزین روآ وجود دارد و تا تاریخ ۳۱ تیر ماه متقاضیان می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند و در فرآیند دریافت تاکسی روآ قرار گیرند. وی با بیان اینکه این طرح برای تهران در نظر گرفته نشده است‌، گفت: خودروهای جایگزین برای تاکسی‌های فرسوده در شهر تهران شامل سمند و پژو ۴۰۵ و روآ برای شهرستان وارد ناوگان خواهد شد. رجبی همچنین در رابطه با تاکسی‌های میکروهیبرید که سال گذشته قرارداد ورود آنها با شرکت‌های خودروساز منعقد شد نیز عنوان کرد: با توجه به تعاملاتی که با شرکت ایران خودرو داشتیم ۵ دستگاه خودروی میکروهیبرید آماده شده که به صورت پایلوت در اختیار تاکسیرانی قرار می‌گیرد. وی یادآور شد: این خودروها برای شرایط ترافیک در خیابان‌ها در نظر گرفته شده که مسیرهای تردد این ۵ دستگاه خودرو نیز مشخص شده است که به صورت آزمایشی استفاده می‌شود.