گروه خودرو- اختلاف بر سر شماره‌گذاری فراز میان موسسه استاندارد و راهور ناجا همچنان به قوت خود باقیست، به طوری‌که عدم شماره‌گذاری این خودرو توسط راهور، انتقاد رییس موسسه استاندارد را در نشست خبری روز گذشته به همراه داشت. اختلاف به وجود آمده در شرایطی است که موسسه استاندارد تاکید دارد که با توجه به مجوزهای صادر شده از سوی این موسسه، راهور ناجا ملزم به شماره‌گذاری خودروهای مورد تایید است، اما راهور ناجا با استناد به قانون شماره‌گذاری، مجوز موسسه استاندارد را شرط لازم و نه کافی می داند. استنادی که به موجب آن در سال جاری راهور ناجا با وجود اتمام تست مجدد فراز در کشور چک هنوز شماره‌گذاری این خودرو را آغاز نکرده است. ظاهرا مشکلات به وجود آمده برای خودرو هوو (هم خانواده فراز)موجب شده تا مسوولان راهور از شماره‌گذاری این خودرو نیز خودداری کنند به طوری‌که ارسال این خودرو به مراکز تست در اروپا نیز هنوز نتوانسته گره این مشکل را باز کند.نظام‌الدین برزگری رییس موسسه استاندارد روز گذشته در نشست خبری که در این موسسه برگزار شد در خصوص اظهارنظرهای پلیس مبنی بر غیراستاندارد بودن کامیون فراز با وجود تایید مؤسسه استاندارد، گفت: موسسه استاندارد گواهی محصول را با توجه به مستندات، نتایج آزمون و گواهینامه‌های معتبر به پلیس ارائه می‌کند که در خصوص فراز نیز این مراحل به صورت کامل اجرا شده است. وی با بیان اینکه مجوز واردات کامیون هوو پیش از مسوولیت من در موسسه استاندارد صادر شده بود، ادامه داد: نمی‌دانم راهور با چه استنادی کامیون فراز را هم خانواده هوو عنوان می کند در حالی که این دو خودرو تنها توسط یک شرکت تولید شده‌اند. رییس سازمان استاندارد در خصوص اظهار نظر پلیس مبنی بر متناقص خواندن نظرات موسسه استاندارد در مورد کامیون فراز نیز اظهار داشت: این ادعای راهور نادرست است چرا که موسسه استاندارد تمام مشخصات خودروی فراز را با تغییرات اعمال شده بر روی هوو بر اساس نمودارهای مربوط به این دو خودرو و همچنین گواهینامه‌های دریافت شده از شرکت‌های معتبر خارجی به پلیس ارائه کرده اما راهور مجددا تولید این خودرو را مشکل‌دار خوانده است.

وی در ادامه افزود: علاوه بر مدارک ارائه شده به راهور موسسه استاندارد از یک شرکت انگلیسی نیز تاییدیه لازم را برای تولید فراز دریافت و مدارک را به پلیس ارائه کرده است که این تاییدیه در واقع یک تاکید مجدد بر سند قبلی ارائه شده به پلیس بود و نتیجه قبلی حاصل از آزمون فراز را تایید می‌کرد، نه اینکه نظر متناقضی باشد.

نصب یک ایربگ تا ابتدای دی ماه

علاوه بر این معاون نظارت بر اجرای استاندارد موسسه استاندارد در این نشست خبری از نصب ایربگ (کیسه هوا) روی خودروهای داخلی تا دی‌ماه سال‌جاری خبر داد.

وی در این خصوص گفت: قرار بود از ابتدای برنامه پنجم نصب ایربگ بر روی خودروهای سواری صورت گیرد، اما خودروسازان با ارائه مستنداتی اعلام کردند که برای تامین این قطعه در سطح جهانی با مشکلاتی روبرو هستند. وی ادامه داد: پس از جلساتی که با تامین‌کنندگان ایربگ در داخل برگزار شد یک برنامه زمان‌بندی برای نصب کیسه هوا بر روی خودروهای داخلی تدوین و جهت تصویب به شورای‌عالی استاندارد ارائه شد. به گفته وی، این برنامه زمان‌بندی در کمیسیون زیربنایی دولت مصوب شده و پس از ابلاغ به خودروسازان اجرایی خواهد شد. کاظمی توضیح داد: بر اساس برنامه‌ زمان‌بندی از ابتدای دی ماه تمام خودروهای سواری داخل باید مجهز به یک ایربگ باشند و تا پایان سال نیز نصب دو ایربگ بر روی این خودروها اجباری خواهد شد. رییس موسسه استاندارد نیز در این خصوص اظهار داشت: پنج شرکت تولیدی ایربگ در کشور وجود دارد که برنامه تولیدی خود را تا پایان سال جاری به خودروسازان و موسسه استاندارد اعلام کرده‌اند. وی در عین حال تاکید کرد: با خودروسازان تعارف نداریم و آخر سال اگر یک خودروساز نتواند به تعهدات خود عمل کند شماره‌گذاری تولیدات آن متوقف خواهد شد.