گروه خودرو - کارخانه تولید مشترک خودروی ایران و ونزوئلا در حالی قرار است تا پایان سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۵ هزار خودرو تولید کند که شرکت مذکور تنها از شش نمایندگی خدمات پس از فروش برخوردار است.

واحد مرکزی خبر روز گذشته به نقل از خبرنگار خود در ماراکای گزارش داد که در کارخانه مشترک خودروی ایران و ونزوئلا موسوم به «ون ایران اتو» از سال ۲۰۰۷ تاکنون ۸ هزار دستگاه خودروی سمند و پراید تولید و روانه بازار مصرف شده است و به گفته مسوولان قرار است در سال ۲۰۱۱ میلادی حدود ۱۵ هزار خودروی دیگر نیز تولید شود. رافائل بولیوار،‌ مدیر ونزوئلایی این کارخانه نیز با اشاره به فعالیت این مجموعه صنعتی خاطر نشان کرده که هر چند این کارخانه خیلی جوان است، ولی در همین چند ساله هم موفق بوده است.

۶۵ درصد سهام این کارخانه متعلق به ونزوئلا و ۳۵ درصد هم در اختیار ایران است، قطعات خودروهای تولیدی در ایران پس از حمل در این کارخانه مونتاژ و خودروی آماده به بازار عرضه می‌شود.

در ادامه صاحب یک خودروی سمند می گوید، ماشین خیلی خوبی است؛ اما وقتی نیاز به تعمیر داشته باشد پیدا کردن نمایندگی مجاز کار مشکلی است.

یکی دیگر از مالکان خودروی پراید نیز به چند ایراد فنی کوچک در خودروی خود اشاره می کند و با ابراز رضایت از خرید خود اضافه می‌کند: قطعات یدکی در بازار کم است و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش هم به اندازه کافی وجود ندارد.

هرچند خریداران از خودروهای ایرانی رضایت زیادی دارند اما یکی از مشکلات مشترک خریداران، نبود یا کمبود نمایندگی‌های خدمات پس از فروش و مشکل تامین به موقع و آسان قطعات یدکی خودروهاست که علت این مشکل را هم از مدیر ایرانی کارخانه پرسیدیم.

هاشمی مدیر ایرانی کارخانه نیز با اشاره به برنامه‌های مناسب آتی برای این کارخانه، علت اصلی کمبود نمایندگی‌های پس از فروش را تولید کم این خودروها و در نتیجه استقبال نکردن افراد برای احداث نمایندگی‌های خدمات پس از فروش اعلام می‌کند.

در سراسر ونزوئلا فقط شش نمایندگی خدمات پس از فروش وجود دارد که این تعداد کافی نیست.