گروه خودرو - آیین‌نامه اجرایی قانون ارتقای کیفیت خودرو آذر ماه سال گذشته در حالی از سوی معاون اول رییس‌جمهوری برای اجرا به وزارت صنایع ابلاغ شد که وزیر صنایع و معادن پیشین در آیین‌نامه مذکور نگاه ویژه‌ای به مقوله خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و وارداتی داشته است. این آیین‌نامه تهیه شده توسط وزارت صنایع و معادن، خودروسازان داخلی را ملزم کرده که در ازای هر چهار هزار دستگاه خودرو، یک نمایندگی خدمات پس از فروش ایجاد کنند. در این شرایط، برخی از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو کشور تصریح می‌کنند که ایجاد هر نمایندگی باید با توجه به ظرفیت‌ها و بازار سنجی خودروساز و نیاز مشتریان صورت گیرد و گنجاندن چنین مصوبه‌ای در قانون مذکور شرایط سختی را برای خودروسازان به وجود خواهد آورد. در این زمینه یکی از مسوولان ایران خودرو به خبرنگار ما می‌گوید:خودروسازان بزرگ دنیا معمولا هر ۱۲ الی ۱۵ ماه یکبار اقدام به تاسیس نمایندگی‌های جدید می‌کنند، حال آنکه ما باید در عرض کمتر از یکسال، ۵۰۰ نمایندگی جدید ایجاد کنیم. وی با تاکید بر تاثیر منفی کاهش فاصله زمانی افتتاح نمایندگی‌ها، به خبرنگار ما می‌گوید: افزایش بیش از حد تعداد نمایندگی‌ها می‌تواند به چالشی بزرگ تبدیل شود، زیرا ممکن است بر کیفیت کار آنها تاثیر منفی بگذارد.

او می‌افزاید: ما هم‌اکنون ۸۸۰ نمایندگی داریم و باید تا پایان سال این تعداد را به یک هزار و ۳۸۰ نمایندگی ارتقا دهیم که این کار سختی‌های خاص خود را دارد. وی تاکید می‌کند: گرانی زمین یکی از مشکلات اساسی در مورد ایجاد نمایندگی‌ها جدید به شمار می‌رود و در کنار آن، اخذ مجوزهای لازم از شهرداری نیز از دیگر سختی‌های کار به حساب می‌آید.

به گفته وی، اگر برای افزایش مهارت نیروی انسانی و آموزش آنها هزینه کنیم، نتایج بهتری را در مقایسه با افزایش تعداد نمایندگی‌ها به‌دست خواهیم آورد.