خداحافظی با تندر زیر 15 میلیونی

گروه خودرو - پارس‌خودرو با متوقف کردن تولید تندر-۹۰ E۱، از این پس فقط مدل E۲ این محصول را به بازار عرضه خواهد کرد. آن طور که خبر می‌رسد، راهور ناجا به دلیل تک ایربگه (کیسه هوا) بودن تندر E۱، به پارس‌خودرو ایراد گرفته و این شرکت نیز تولید E۱ را از دستور کار خود خارج کرده است. در واقع چون با دو ایربگه شدن E۱، این خودرو عملا به E۲ تبدیل خواهد شد، شاید دیگر برای پارس‌خودرویی‌ها توجیه تولید نداشته باشد و آنها نیز تصمیم گرفته‌اند کل تولید تندر خود را به E۲ اختصاص دهند.

به هر حال از آنجا که E۲ مدل فول تندر به شمار می‌رود و از همه تجهیزات و استانداردهای مورد نظر موسسه استاندارد و راهور ناجا برخوردار است، بعید به نظر می‌رسد دیگر مشکلی بابت شماره‌گذاری آن پیش بیاید.

حذف تندر E۱ اما یک جنبه منفی نیز دارد و آن، خداحافظی تندر از بازار خودروهای زیر ۱۵ میلیون تومان است.

هرچند ایران‌خودرو هنوز E۱ را از خط تولید خود خارج نکرده، اما با توجه به اقدام پارس‌خودرو و همچنین مباحث مربوط به ایربگ و شماره‌گذاری، این شرکت نیز احتمالا قید E۱ را خواهد زد و با این حساب، بازار می‌ماند و تندر E۲. در واقع مشتریان تا چندی دیگر تنها با یک تندر در بازار مواجه خواهند بود و با این شرایط، حق انتخاب آنها به حداقل ممکن می‌رسد.

این در شرایطی است که E۲ هم‌اکنون قیمتی بالای ۱۵ میلیون تومان را داراست، اما E۱ در محدوده قیمتی ۵/۱۳ تا ۵/۱۴ میلیون تومان بازار خودرو کشور نوسان دارد. تندر روزگاری قرار بود به عنوان محصولی ارزان وارد بازار کشور شده و قیمتی زیر ۱۰ میلیون تومان داشته باشد، اما اتفاقات پلکانی که تا به امروز برای آن افتاده، هیچ گاه اجازه این کار را نداد.

این خودرو پیش‌ترها مدلی به نام E۰ نیز داشت، که با قیمتی حول و حوش ۱۱ میلیون تومان به فروش می‌رسید، اما این مدل نیز به دلایلی از جمله استقبال پایین مشتریان، از مدار تولید خارج شد. حال با توقف تولید تندر E۱ در پارس‌خودرو و حذف احتمالی آن از خط تولید ایران‌خودرو، تندر به طور کامل به جمع محصولات با قیمت متوسط بازار کشور، خواهد پیوست. هم‌اکنون تندر مدل E۲ قیمتی برابر با ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در بازار دارد، که این موضوع از افزایش قیمت ۳۰۰ هزار تومانی این محصول طی هفته جاری حکایت می‌کند. E۲ علاوه بر ترمز ضدقفل، به کیسه‌های هوای سمت راننده و سرنشین جلو نیز مجهز است، حال آنکه E۱ تنها یک ایربگ (کیسه هوا) دارد.

البته از لحاظ برخی آپشن‌های جزئی نیز تفاوت‌هایی بین تندر E۱ و E۲ دیده می‌شود، اما آنها هیچ فرق فنی (مانند حجم موتور و مصرف سوخت و ...) با یک دیگر نداشته و ظاهرشان نیز یکی است. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر تندر E۱ نیز با قیمتی برابر با ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این موضوع افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی آن طی هفته جاری حکایت می‌کند.

از آنجا که تندر-۹۰ یکی از محصولات ضررده بازار خودرو کشور به حساب می‌آید و معمولا هر چند وقت یک بار به نرخ کارخانه‌ای آن افزوده می‌شود، احتمالا تا چندی بعد خبری از تندر زیر ۱۵ میلیون تومان در نمایندگی‌ها نیز نخواهد بود.