حجت عبدالملکی با بیان اینکه دولت سال گذشته واردات خودروهای هیبریدی و برقی به مناطق آزاد را مصوب کرده، تاکید کرد: با‌این‌حال ما توقع داشتیم خودروهای عادی هم وارد مناطق آزاد شوند و در این مورد به ‌دنبال اخذ موافقت دولت و وزارت صمت هستیم. وی گفت: موضوع واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی، واردات خودروهای کارکرده از خارج به مناطق آزاد و همچنین واردات خودروهای نو از خارج به مناطق آزاد را داریم که با همه آنها موافقیم. عبدالملکی تاکید کرد: در مورد واردات خودروهای مناطق آزاد به سرزمین اصلی، دولت اقدامات لازم را انجام داده ‌و در مرحله آیین‌نامه‌‌سازی و اجرای برنامه‌ها هستیم؛ همچنین برای واردات خودروهای کارکرده هم مصوبه گرفته‌ایم.  با توجه به اظهارات عبدالملکی، تا اینجای کار سه اتفاق مهم در مورد خودروهای مناطق آزاد و برنامه‌ریزی‌های خودرویی شورای مربوطه رخ داده است.

نخست اینکه خودروهای کارکرده موجود در مناطق آزاد، امکان ورود به سرزمین اصلی و دریافت پلاک ملی را دارند. بر این اساس، دست مالکان خودروهای موجود در مناطق آزاد، برای فروش آنها بازتر شده است، زیرا ساکنان سرزمین اصلی می‌توانند با خرید این خودروها، برایشان پلاک ملی بگیرند.  این موضوع هرچند می‌تواند در بازار خودروهای خارجی کشور اثرگذار باشد، با‌این‌حال خطر کمبود خودروهای خارجی در مناطق آزاد را به دنبال دارد. البته اگر طبق آنچه عبدالملکی می‌گوید، خودروهای کارکرده و نو (در آینده) وارد مناطق آزاد شوند، این چالش تا حد زیادی برطرف خواهد شد. اتفاقا موضوع دیگر در مورد مناطق آزاد این است که امکان واردات خودروهای کارکرده از خارج از کشور به این مناطق، فراهم شده است.

طبق گفته عبدالملکی، شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مصوبه واردات خودروهای کارکرده خارجی را دریافت کرده است. این البته در حالی است که واردات خودروهای کارکرده با وجود تصویب و تایید، هنوز در مرحله ابلاغ آیین‌نامه مانده و گویا هنوز به تصویب نهایی در دولت نیز نرسیده است. بنابراین تا وقتی این آیین‌نامه ابلاغ نشود، خبری از واردات خودروهای کارکرده به مناطق آزاد نیست. از طرفی، باید منتظر ماند و دید در آیین‌نامه نهایی چه شرایطی برای کلیت واردات خودروهای کارکرده و همچنین ورود این خودروها به مناطق آزاد در نظر گرفته خواهد شد.

اتفاق دیگر مجاز بودن واردات خودروهای برقی و هیبریدی به مناطق آزاد است. این موضوع در همان آیین‌نامه واردات خودرو که شهریور سال گذشته ابلاغ شد، آمده است. ورود خودروهای برقی و هیبریدی به مناطق آزاد هرچند با توجه به جاذبه گردشگری این مناطق، درست و بجاست و نقش مهمی در پاک ماندن هوای مناطق موردنظر خواهد داشت، با‌این‌حال چالش مهم در این ماجرا، کمبود و حتی نبود زیرساخت است. از جمله این زیرساخت‌ها، ایستگاه‌های شارژ و همچنین جاده‌های مناسب است که مناطق آزاد به صورت عام از آنها برخوردار نیستند. این چالش البته در سرزمین اصلی هم وجود دارد، چه آنکه با وجود تاکید و اصرار وزارت صمت بر واردات خودروهای برقی، هنوز اقدامات لازم و کافی در بحث تامین زیرساخت‌ها به‌خصوص ایستگاه شارژ انجام نشده است.

اما گذشته از اتفاقات خودرویی موردنظر که حداقل روی کاغذ برای مناطق آزاد افتاده، شهروندان این مناطق حالا در انتظار ورود خودروهای خارجی نو (با توجه به آزاد بودن واردات خودرو به کشور) نیز هستند. طبق گفته دبیر شورای عالی مناطق آزاد، مساله مهم‌ اکنون واردات خودروهای نو به این مناطق است. وی با بیان اینکه مصوبات سال گذشته دولت در حوزه واردات خودرو، مشکل مناطق آزاد را حل نکرده، تاکید کرد: ما به دنبال واردات خودروهای نو به مناطق آزاد هستیم، اما سال گذشته برای مناطق آزاد مصوب شد که صرفا خودروهای هیبریدی و برقی وارد شود، درحالی‌که توقعمان این بود که بتوانیم خودروهای عادی هم وارد کنیم. عبدالملکی افزود: در این زمینه همچنان به دنبال این هستیم که بتوانیم موافقت دولت و وزارت صمت را برای واردات خودروهای نو بگیریم؛ البته وزارت صمت اعلام کرده که با این موضوع موافقت خواهد کرد و اکنون در حال پیگیری‌های نهایی هستیم تا این موضوع در هیات‌وزیران تصویب شود.

این بخش از اظهارات عبدالملکی نشان می‌دهد واردات خودروهای خارجی نو به مناطق آزاد نیز راه زیادی تا تصویب ندارد، هرچند در حال حاضر روند کلی واردات خودرو کند پیش می‌رود و ۳۳هزار نفر در صف دریافت خودروی ثبت‌نامی خود هستند. بنابراین با در نظر گرفتن اینکه اولویت وزارت صمت پایان دادن به تعهدات فعلی است، شاید به این زودی‌ها خودروی خارجی صفرکیلومتری راهی مناطق آزاد نشود، مگر اینکه دولت سهمیه‌ای جداگانه برای این مناطق در نظر بگیرد.