گروه خودرو - بازار خودرو ایران این هفته شاهد اتفاقات خاصی بود، به نحوی که نمودار قیمت‌ها دستخوش تغییر و تحول شد و برخی خودروها گران و برخی نیز ارزان شدند. تندر-۹۰ مدل E۱ و پژو ۴۰۵ بنزین سوز از جمله گران شده‌ها هستند و سمند LX و پراید ۱۱۱ نیز جزو خودروهای ارزان شده این هفته بازار به حساب می‌آیند.

آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت عنوان می‌کنند، با وجود تغییر قیمت‌ها در حال حاضر رکودی نسبی که البته طبیعی و مختص همین روزهاست، بر بازار خودرو حاکم است. به گفته آنها، بعید است بازار طی یکی دو هفته آینده تکان بخورد، اما هر چه به تابستان نزدیک شویم، تمایل مشتریان برای خرید خودرو افزایش خواهد یافت.

به هر حال با فرا رسیدن تعطیلات و مسافرت‌های تابستانی، میل مشتریان به خرید خودرو شخصی افزایش می‌یابد و این موضوع رونق بازار را به دنبال خواهد داشت.

نوسان نمودار قیمت‌ها

آن طور که از بازار خودرو خبر می‌رسد، این هفته تندر-۹۰ مدل E۱ حدود ۳۰۰هزار‌تومان در رنگ سفید گران شد و قیمت آن به ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. ظاهرا افزایش قیمت تندر E۱ به دلیل بروز اختلال در تولید این خودرو است. این محصول همچنین چندی پیش نیز با توقف شماره‌گذاری روبه‌رو شده بود.

رشد قیمت E۱ در شرایطی است که مدل E۲ تندر-۹۰ هفته باثباتی را به انتها رساند و هم‌اکنون ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین مگان به عنوان هموطن تندر نیز هم‌اکنون ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در مدل دو هزار سی سی خود قیمت دارد. مگان ۱۶۰۰سی‌سی نیز ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. مگان و تندر-۹۰ چندی پیش توسط پارس خودرو گران شدند.

اما از رنویی‌ها بگذریم و سری هم به میهمانان پژویی بازار خودرو کشور بزنیم. در این بین، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و تیپ ۶ نیز که از گیربکس اتومات بهره می‌برد، ۱۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. ۲۰۶ تیپ ۳ هم ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و تیپ ۵ نیز که ظاهرا کمیاب است، ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. در بین مدل‌های صندوقدار پژو ۲۰۶ نیز مدل V۹ با قیمت ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این خودرو از گیربکس اتومات بهره می‌برد. همچنین V۸ نیز ۱۶ میلیون و ۹۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر، پژو ۲۰۷‌آی دنده‌ای هم‌اکنون ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. مدل اتومات این خودرو نیز ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. در میان مدل‌های سمند نیز LX بنزینی با کاهشی ۵۰۰ هزار تومانی، هم‌اکنون ۱۴ میلیون و ۴۰۰هزار تومان قیمت دارد. سورن نیز با قیمت ۱۶میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.اما پژو پارس بنزین سوز نیز در حالی همچنان با قیمت ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

خرید و فروش می‌شود که مدل سال دوگانه سوز آن ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. پژو ۴۰۵ بنزین سوز هم که طی یکی دو هفته گذشته با نوسان قیمتی روبه‌رو بود، هم‌اکنون ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود، اما مدل دوگانه سوز این خودرو ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. این موضوع از کاهش قیمت ۴۰۵ دوگانه سوز طی هفته جاری حکایت می‌کند.

قیمت سایپایی‌ها

نگاهی نیز به قیمت خودروهای گروه سایپا بیندازیم. در این بین، ریو با افزایش قیمت روبه‌رو شد و هم‌اکنون با قیمت ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در گروه پراید، مدل فول آپشن پراید ۱۱۱ نیز ۸ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد و مدل معمولی آن نیز ۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین پراید ۱۳۲ معمولی در حال حاضر هشت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در گروه پارس خودرو (زیرمجموعه سایپا) نیز هم‌اکنون ماکسیمای اتومات فول قیمتی برابر با ۴۱ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان دارد، اما مدل دنده‌ای آن ۳۶ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین نیسان قشقایی نیز قیمتی برابر با ۵۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را داراست و نیسان تینا نیز ۶۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. ظاهرا قرار است به زودی مدل بدون سقف قشقایی نیز روانه بازار شود که این خودرو ۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خواهد داشت. تینا و قشقایی دو محصول نیسان هستند که در پارس خودرو به مونتاژ می‌رسند.