خبرگزاری فارس - با گذشت دو ماه از آغاز سال و در پی موافقت وزارت صنایع با مهلت دهی به خودروسازان جهت نصب کیسه هوا (ایربگ) بالاخره هفته گذشته پیشنهاد این وزارتخانه برای مجهز شدن خودروها به ایربگ تا پایان سال به کمیسیون زیربنایی شورای‌عالی استاندارد ارائه شد. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ضمن تایید این خبر، از جمع‌بندی موضوع نصب ایربگ (کیسه هوا) در جلسه نمایندگان خودروسازان، قطعه سازان، سازمان استاندارد و وزارت صنایع خبر داد و گفت: هفته گذشته پیشنهاد وزارت صنایع در مورد چگونگی نصب ایربگ روی خودروهای داخلی طی سال‌جاری به شورای‌عالی استاندارد ارائه شد.

وی اظهار داشت: بر اساس پیشنهاد وزارت صنایع به کمیسیون زیربنایی شورای‌عالی استاندارد، سازمان استاندارد تا پایان سال اختیار دارد بر شماره‌گذاری خودروها بر اساس برنامه نصب ایربگ نظارت داشته باشد و براین اساس، تا پایان امسال خودروهای تولید داخل به ایربگ مجهز خواهند شد. نعمت‌بخش ادامه داد: به این ترتیب تا پایان امسال شماره‌گذاری خودروها از نظر نصب کیسه هوا تحت نظارت سازمان استاندارد صورت خواهد گرفت.

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: جلسات متعددی با حضور نمایندگان شرکت‌های خودروساز، قطعه‌ساز، تامین‌کنندگان ایربگ و مسوولان وزارت صنایع و موسسه استاندارد در زمینه چگونگی زمانبندی نصب ایربگ روی خودروهای داخلی برگزار و در نهایت هفته گذشته پیشنهاد وزارت صنایع و موسسه استاندارد در این مورد به شورای‌عالی استاندارد ارائه شد. نعمت‌بخش با بیان اینکه اجرایی شدن این تصمیم نیازمند تصویب در شورای‌عالی استاندارد است، افزود: سازمان استاندارد طی نامه‌ای از راهنمایی و رانندگی خواسته تا شماره‌گذاری خودروها طبق روال قبل صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای نصب ایربگ روی خودروهای داخلی جدول زمانبندی تدوین خواهد شد؟ گفت: در پیشنهاد وزارت صنایع به شورای‌عالی استاندارد، جدول زمانبندی قید نشده، ولی در این مورد موسسه استاندارد تصمیم‌گیری خواهد کرد. نعمت بخش پیشتر از موافقت وزارت صنایع با مهلت دهی به خودروسازان برای نصب کیسه هوا روی خودروهای تولید امسال خبر داده بود. وی گفته بود: بر اساس جدول پیشنهادی وزارت صنایع به موسسه استاندارد، امسال برخی از خودروهای داخلی بدون تجهیز به ایربگ (کیسه هوا) تولید خواهند شد.

وی گفته بود: با توجه به مشکلاتی که در تامین ایربگ وجود دارد، جدول زمانبندی برای تجهیز خودروهای داخلی به کیسه هوا تدوین شده که در آن به برخی از خودروها برای نصب ایربگ مهلت داده شده است.