گروه خودرو - اگرچه این هفته اتفاق خاصی در بازار خودرو کشور رخ نداد و خرید و فروش نیز همچنان راکد ماند، اما خبر‌ها از افزایش قیمت کارخانه‌ای تندر-۹۰ و مگان حکایت دارد. آن طور که خبر می‌رسد، پارس خودرو تندر-۹۰ مدل LP را ۱۵۰ هزار تومان گران کرده و این محصول به عنوان فول ترین مدل تندر، ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت پیدا کرده است. همچنین مگان ۲۰۰۰ سی سی نیز که در پارس خودرو به مونتاژ می‌رسد، افزایشی ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و هم‌اکنون قیمت کارخانه‌ای آن ۳۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان است.

افزایش قیمت کارخانه‌ای تندر و مگان قطعا با ضررده بودن تولید آنها در این شرکت مرتبط است، زیرا به گفته پارس خودرویی‌ها این دو محصول با زیان به تولید می‌رسد. هر چند وزارت صنایع معمولا واکنشی منفی به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها نشان می‌دهد، اما ظاهرا این بار با درخواست پارس خودرویی‌ها موافقت و مجوز افزایش قیمت تندر-۹۰ و مگان را صادر کرده است. این موضوع در شرایطی است که فعلا خبری از افزایش قیمت کارخانه‌ای تندر-۹۰ ایران خودرو در دست نبوده و مشخص نیست آیا این شرکت نیز درخواستی برای گرانی تندر-۹۰ ارائه کرده، یا از همین قیمت فعلی رضایت دارد؟

نکته قابل توجه اینجاست که تندر ایران خودرو تا پیش از این نیز قیمت کمتری نسبت به همتای پارس خودرویی خود داشت و هم‌اکنون این اختلاف قیمت، بیشتر نیز شده است. در حال حاضر تندر-۹۰ مدل E۲ پارس خودرو قیمتی برابر با ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازار دارد و تندر E۱ نیز ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

نمودار باثبات قیمت در بازار

اما به سراغ بازار برویم و ببینیم اوضاع قیمت‌ها به چه شکل است.

به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، این هفته اتفاق خاصی در بازار رخ نداده و رکود بر آن حکمفرما است. در حال حاضر، در بین مدل‌های پژو، ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دارد و تیپ ۵ آن نیز ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

۲۰۶ تیپ ۶ نیز قیمتی برابر با ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را داراست. در میان مدل‌های صندوقدار ۲۰۶ هم، V۹ با همان قیمت ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خود به فروش می‌رسد و V۸ نیز ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

از سوی دیگر پژو ۴۰۵ به عنوان پرتیراژترین محصول ایران خودرو، ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در مدل بنزین سوز به فروش می‌رسد و پارس بنزینی هم ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. در بین دیگر محصولات ایران خودرو، سمند LX با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و سورن هم ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

از ایران خودرو بگذریم و سری به سایپا بزنیم.

در حال حاضر ریو همچنان گران است و قیمتی برابر با ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را داراست. پراید بنزین سوز هم هفت میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. زانتیا نیز ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین در بین محصولات پارس خودرو (زیرمجموعه سایپا)، مگان ۲۰۰۰ سی سی ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. مدل دنده‌ای و ۱۶۰۰ سی سی مگان هم ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین ماکسیمای اتومات و فول نیز ۴۱ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. مدل دنده‌ای این خودرو نیز قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان را داراست.