گروه خودرو - روز گذشته معاون امور گمرگی ایران تاکید کرد که عایدی گمرک کشور از واردات خودرو در سال‌جاری ۹ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود.

پیش‌بینی محمد رضا نادری در حالی است که امسال برخلاف سال‌های گذشته در بودجه پیشنهادی دولت به مجلس، ردیفی برای درآمد دولت از واردات خودرو تعریف نشده است. سال گذشته درآمد ۶۰۰ میلیارد تومانی از عایدی واردات خودرو برای دولت پیش‌بینی شده بود. این در حالی است که با وجود توقف ثبت سفارش،دولت درآمدی ۱۰۰ میلیارد تومانی کسب کرد. اما به گفته برخی از خبرگزاری‌ها ردیف بودجه گمرک از واردات خودرو در بودجه امسال نیز به چشم نمی‌خورد. این در حالی است که نادری در این زمینه به خبرگزاری مهر گفته است که میزان درآمد گمرک از محل واردات خودرو که در سال‌های گذشته کسب می‌شد، در سال‌جاری حذف نشده است.وی اضافه کرده که در سال‌های گذشته برای واردات خودرو یک دریف درآمدی جداگانه تعریف شده بود؛ اما در سال ۸۹ و ۹۰ چنین ردیفی تعریف نشده است، یعنی خودرو هم مثل سایر کالاهای وارداتی تلقی می‌شود.معاون امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۳۹ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده است، افزود: این رقم، حدود واردات خودرو در سال ۸۸ بوده است.به اعتقاد برخی از کارشناسان با توجه به تغییرات ثبت سفارش واردات خودرو و تغییراتی که در این زمینه از سوی وزارت صنایع و معادن اعمال شده، به نظر می‌رسد که بازار خودروهای وارداتی دستخوس تغییرات اساسی شود. یکی از فعالان بازار خودرو در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: اجرایی شدن طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها و پیرو آن افزایش قیمت بنزین، گرایش مصرف‌کنندگان به خرید خودروهای کم‌مصرف افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه طبق قانون، خودروهای با مصرف سوخت بیشتر از ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش اجازه واردات ندارند، گفت: هر چند خودروهای با موتور ۸۰۰ سی‌سی به بالا مشمول استفاده از بنزین یارانه ای نمی‌شوند، ولی با توجه به پایین بودن مصرف بنزین خودروهای وارداتی و آزاد‌سازی قیمت بنزین در داخل، پیش‌بینی می‌شود واردات خودرو امسال در حد کمی افزایش یابد.