ایکوپرس - قائم‌مقام مدیرعامل ایران خودرو در کیفیت و توسعه محصول گفت: ایران خودرو در سال‌جاری بین پنج تا ۱۵ هزار دستگاه خودروی رانا تولید و روانه بازار می‌کند. «جوادسلیمانی» اظهار داشت: رانا دومین خودرو با برند ملی، بر پایه قابلیت‌های موجود و برای آن دسته از مشتریان که خواهان خودروی خانوادگی در کلاس B و C با قیمت مناسب هستند، طراحی شده، هدف‌هایی نیز در بازار جهانی برای این خودرو تعریف شده است.

وی خودروی رانا را با توجه به سطح بالای ایمنی آن، برخوردار از استاندارد روز اروپا و قابل رقابت با سایر محصولات هم کلاس خود دانست و گفت: علاوه بر ایمنی راننده و سرنشینان، ایمنی عابر پیاده نیز در این محصول دیده شده که در محصولات داخلی منحصر به فرد، ولی در اروپا به صورت یک قانون مطرح شده و از سال ۲۰۱۲ الزامی است.

وی افزود: ویژگی‌های عملکردی این خودرو نیز در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار داخلی در طیف قیمتی مشابه، بسیار پیشرو است. سلیمانی خاطرنشان ساخت: بیش از ۸۰ درصد قطعات این خودرو جدید است و حتی بخش‌هایی که عمدتا یکسان به نظر می‌آید نیز در این محصول متفاوت است. مثلا موتور ۱۶۰۰ این خودرو، با موتور ۱۶۰۰ پژو ۲۰۶ متفاوت بوده و از نظر سیستم کنترل و EMS کاملا جدید و مختص این خودرو است. وی بیان کرد: گیربکس مورد استفاده نیز ترکیبی از گیربکس‌های گوناگون و نوع جدیدی به شمار می‌آید و هر چند اجزای مختلف آن در خودروهای مختلف استفاده شده اما در مجموع منحصر به فرد است.

قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو از عدم وابستگی خودروی رانا به شرکت پژو فرانسه خبر داد و افزود: تولید انبوه این خودرو از شهریور ماه سال جاری آغاز می‌شود.